Alla inlägg den 31 maj 2007

Av Tant Tagg - 31 maj 2007 20:14

Vad är det att vara ung?

Vad är det att vara gammal?

Varför ska vi betona att vi "känner oss unga", som om det vore en bedrift?

skrev Fru Fundersam igår.


I måndags skrev hon också om åldrar. Hon hade läst en artikel om åldrar och där stod att:


Drygt tusen svenskar mellan 20 och 85 år tillfrågades om hur gamla de kände sig. Yngre än min biologiska ålder svarade sju av tio. Det svaret var särskilt vanligt bland dem som var över 55 år. Det här kan tolkas som att det är skamligt att bli äldre, men kan också vara ett bevis för att vi mår allt bättre.


I en kommentar kallade jag mig tantens fanbärare. I min presentation skriver jag:


Nåväl. Låt dig antingen provoceras av att jag kallar mig tant och inte tjej på 50 eller också gå med i min tanke på acceptans över att vara i sin fysiska ålder och ge den moderna tanten en plats på den sociala kartan.


Låt dig inte luras av samhällets åldersfixering där alla kvinnor är i samma ålder och flickorna är små vuxna och tanterna unga tjejer. Låt dig inte luras av att tala om medelålders kvinnor som tanter med en negativ värdering eller som tantiga, prata om tantvarning eller att en kvinna tänker som en tant. Då har du gått med i åldersfixeringen och snubblat på dina egna fördomar om åldrar. Då har du blivit offer för värdekonservatism. Se tanten som en metafor för den vuxna och erfarna kvinnan och inte en etikett.


Ja, varför ska det vara en bedrift att vara ung? Att vara ung har sin tid. Och att var äldre har en annan tid.

Jag träffar kvinnor som är rädda för sin ålder. Som tror att när man är medelålders slutar man tänka på ett kreativt sätt. Man blir konservativ och omodern i sitt sätt att se på omvärlden Tanken stelnar och man blir inte lika kul längre. Det är därför man säger att man är "ung till sinnes", tror jag. Jag träffar också kvinnor som med glad röst gärna kallar sig för tant och har inga problem med att de fyllt 60. Konstigt nog är de oerhört mycket påhittigare och flexiblare i tanken, än de där som är rädda för att bli gamla och pratar om tantvarning.

Det är lite sorgligt tycker jag. När min mormorsgeneration var medelålders, var det inget konstigt med att bli medelålders. Ingen krävde av en att man skulle vara ung av sig då. Det var normalt att vara tant. Visserligen har den svenska tanten förändrats till det yttre. Min mormor var nog den sista generationen med stråhatt och handväska med knäppe och "systerskor". Det måste vara enklare då, när det inte var nödvändigt att be om ursäkt för att de fyllt 50 med att säga att de kände sig unga.

Att vara ung är något helt annat. Svårt är vad det är. Förutsättningarna för att vara ung är annorlunda mot än när jag själv var ung på 70-talet. Tiden är så mycket mer pessimistisk idag. Världen har förlorat oskulden. Hårdheten råder.

Egentligen har inte mycket hänt inom kvinnorörelsen, om man ser det på en tidsaxel, sedan frigörelsens år 1968. Det är vad unga kvinnor ska slåss med. Dessutom ska de hitta identiteten, få erfarenhet, växa upp och lära sig stå upp för sig och sitt kön. Nu har jag inte skrivit om objektifieringen, utseendefixeringen och utsattheten. Jag skulle inte vilja byta ungdom mot min egen ålder.

Men att vara ung är också att pröva, att söka, att hitta, att vara på väg någonstans. Att forma ett liv. Att vilja och att vara stark. Att gå framåt.

När man är ung idag har man världen öppen för sig. Det hade inte mormor.

Men det är inte en bedrift att vara ung. Många unga idag är ännu mer vilsna än de medelålders som känner sig obekväma i sin ålder. Ändå finns en ungdomskult i vårt samhälle.

Man kan verkligen fråga sig varför?

Av Tant Tagg - 31 maj 2007 14:53

Från mitt köksfönster ser jag en campingbuss som står vid pumpstationen invid vattentäkten. De har övernattat. Den stod där i morse. Dom är tidiga i år. Före skolavslutnignen.

Av Tant Tagg - 31 maj 2007 10:47

Nu är routern på plats. Dottern fröjdar sig med sin egen bärbara dator på sitt rum. Kan jag sedan skriva bloggen på min bärbara av märket Mac i trädgården, är det en bonus. Men det kräver nog en del flyttande på routern.  

Klas, katten alltså, sover efter en natt med gänget.

Frågan är om dagen ska ägnas åt trädgården eller skötsel av hemmet.

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11
12
13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Maj 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards