Direktlänk till inlägg 10 juli 2007

E.m. på cirkus

Av Tant Tagg - 10 juli 2007 19:37


Man blir trött av att vistas i Ankdammen dessa dagar. Folklivet är ganska omfattaden om man säger så.


Jag har varit i orkanens centrum, själva Almedalen, för att gå på ett seminarium anordnat av Föreningen Autism som handlade om LSS. Lagen om Särskilt Stöd och Service. Eller: Leva Som Svensson. Som man kan säga att lagen faktiskt handlar om. Eller vår vardagsförsäkring som en mamma till en 23-årig ung man med autism beskrev denna rättighetslag i sitt anförande.


Alla talare återkom alla till att lagen måste kosta. Bengt Westerberg, som var en av dessa talare, berättade om att när han som socialminister var med och arbetade fram och beslutade om denna nya lag, så var det en av de viktigaste frågorna; det måste få kosta. Det går inte att göra något bra för personer med svåra funktionshinder genom att trolla med knäna. Det måste få kosta att leva som Svensson.


Mamman som talade om LSS som en försäkring, gjorde jämförelsen: "Det kostar för mycket att låta barnen gå i grundskolan de två sista åren. Därför sänker vi skolplikten". Eller " Det kostar för mycket med mödravården, därför kan bara de som har komplicerade graviditeter få mödravård". Skulle vi acceptera det? Aldrig. Därför måste LSS få kosta i ett jämställt samhälle. Hon var trött på att höra att hennes sons självklara rättigheter kostade för mycket. Mamman ville att LSS skulle stärkas ytterligare i framtiden och att besvärsrätten också skulle stärkas för att få mer krut i sig. För verkligheten ser ut som så, att det inte är direkt ovanligt att kommuner utövar lagtrots. Det betyder att man bifaller LSS-insatser, men man verkställer dom aldrig.


Pengarna spelar roll. Det vet ju jag. Det är sällan någon, som har mandat att besluta om saker och ting, tar bladet från mun och säger som det är. Det vet mamman också. Sådant är hon hjärtligt trött på. Jag kände ju igen både den ena och den andra beslutsfattande kommunala tjänstemannen från vårt eget Världens Ände bland åhörarna. Jag hoppas att de fick lite att tänka på.

Så vandrade jag ut till Politikercirkusen för att frottera mig med dagens talare Göran Hägglund. Han stod omgiven av tv-kameror och journalister i ett hörn nere mot den omtalade kongresshallen. Inte nog med att jag fick titta på Göran Hägglund. Jag fick titta på Mats Knutsson och Love Benigh, Aktuellts politiske kommentator respektive reporter. Där var det nästan lika tätt med TV-kändisar som hemma i Byn.

 
 
Lena Petersson

Lena Petersson

10 juli 2007 21:56

Förstår att det blev intensivt.

http://blogg.passagen.se/ladyblac

 
maria

maria

11 juli 2007 11:09

Så är det naturligtvis... Jag har ju arbetat både som biståndsbedömare alltså den som ger bifall eller avslag på insatser enligt lagen... Idag (innan sjukdomen) så arbetade jag som verkställare (enhetschef) och jag måste säga att antingen var den kommunen inne på den linjen som mamman du talar om förespråkade... eller så hade vi ovanligt goda resurser... Vi försökte nog så långt det var möjligt att göra såsom besluten sa... I vissa mer skräddarsydda ärenden kunde det ta lite längre tid då det handlade om att få fram rätt personer tex... Lagtrots är dock oerhört vanligt inom kommuner på alla dess förvaltningar...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Tagg - 24 december 2008 11:58

  Nu firar vi jul igen, precis som alla andra år. Anders slaskade och jul braskar således i Världens Ände. Året rullar på. Snart är det slut och ett nytt kommer om en vecka.   På Tant Taggs biddlagbok finns vi alla, precis som i Kalle Anka på TV   Me...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:20

  För den som vill veta vad en tant har för sig, rekomenderar jag att besöka Tant Taggs bilddagbok.   Kommentera gärna i bilddagboken! Du behöver inte vara inloggad för en kommentar. Somliga tycker att det är svårt att navigera och handskas med bildd...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:13

  Rösta gärna i omröstningen!

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:05

  Jag tänker inte lägga ner bloggen. Men jag har skrivit den i snart två år. Hur uppskattad den än må vara, är det svårt att hålla stilen.   Därför blir det SÄNDNINGSUPPEHÅLL ett tag framöver.   Jag tänker återkomma. Men då ska bloggen ha en annan i...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 09:58

  Allt upprepar sig. På ett mer eller mindre återkommande sätt. Allt går i cykler, liksom.   Politikerna i Världen Ände fattar återigen samma korkade beslut. Regeringen säger samma saker varje dag. Världspolitiken upprepar sig. Orättvisorna upprepar...

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards