Direktlänk till inlägg 1 juli 2007

Lokalt

Av Tant Tagg - 1 juli 2007 15:20

Det var många sockenbor som jag aldrig sett på Sockenfesten.

Ja, jag såg ju sockenbor som bor här och sockenbor som är skrivna någon annanstans än i socknen också, förståss.

Och som ett pittoreskt inslag kan ju vi sockenbor alltid ställa upp för de sockenbor som vi  sockenbor aldrig har sett förut. Alltså de sockenbor som är ännu mer tillfälliga, än de sockenbor som inte är skrivna här.

Alla sorters sockenbor är välkomna på sockenfesten. Så måste det vara. Självklart!

I matkön till barbequebuffén hörde jag följande av en ung sockenbo som jag aldrig sett:

- Det här måste vara årets höjdpunkt här!

Jag vände mig om och sa:

- Närå, 50-årskalasen är också höjdpunkter och dom har vi året runt. Sendan har vi en sockenfest till i augusti.

Den unge sockenbon mumlade lite surt om något till mig och vände sig till en äldre man och sa:

- ........det borde väl du veta som är född här, morfar.

Morfar såg lite förvirrad och helt oförstående ut.

Morfar var väl i 75- årsålder och när han föddes fanns det ingen Krog i hamnen och sockenfesterna liknade nog inte den här sockenfesten, om det ens fanns någon slags sockenfest. Den här sockenfesten har bara pågått i tre år. Där gjorde ju jag bort mig när jag försökte vara ett pittoreskt inslag i folklivet.

- Jomen det är väl klart, sa jag, och avslutade konversationen.

Morfar var för mig en dittills okänd äldre sockenbo. Möjligen en tillfällig med rötterna i Byn. Inte ovanligt om man säger så. Det brukar alltid komma någon 80-åring då och då om somrarna, och berätta att de bott i vårt hus när dom var små eller är födda där. Sedan inte satt sin fot i Byn.

När alla sockenbor, som inte är skrivna i socken kommer till Byn, men inte bor här, presenterar man sig gärna med att de har bott här sedan 1965 eller 1973 eller något sådant. De är mer locals än vi locals själva är.

-Konstigt att vi inte setts, händer det att jag sagt någon gång, innan jag har begripit att de bott här en månad om året sedan 1965 i en annan del av socknen.

Det är viktigt att vara sockenbo och ha en tillhörighet och inte vara en turist. Det finns någon slags åtråvärd tillhörighetssträvan. Önskan att vara en local är så stark att man presenterar sig som en local när man är här. Inte som sommargäst. Inte som turist. Möjligen som vinterfastlänning. Det finns klasskillnader. Har man en anfader som är född här, så har man också en inträdesbiljett till att inte vara en turist i mängden.

Det är sannerligen ett intressant fenomen som bottnar i att söka tillhörighet, ursprunglighet, urskiljning eller rent av vara förmer. Ja vad vet jag?



 
 
Lena Petersson

Lena Petersson

1 juli 2007 18:14

Det låter knepigt det där med tillhörigheter.

http://blogg.passagen.se/ladyblac

 
Märtagreta

Märtagreta

1 juli 2007 21:34

Ja, det är oerhört viktigt att höra till här, påminner om trakterna kring Åre, där det också är fult att vara turist. Sen är det ju fascinerande att vi antas ha skittråkigt all annan tid på året än turistsäsongen. Jag fick mycket högre status i trakten när jag "gav mig ilag" med en av urbefolkningen, min dotter är i alla fall delvis sjunde generationen i dalen!!! De´ru ;-)
Men jag som är en tjurig jäkel kan ha svårt att ta att jag duger att hälsas på när jag "nästan-gift-in-mig" i myllan och inte innan. Då tenderar surjämten dyka upp.
Att höra till här har ju blivit värre och värre, sen det blev "inne" att bo här, och bo, då menar jag ha ett litet pittoreskt sommarställe 2 veckor om året.
Vi har aldrig varit på denna sockenfest, det blir aldrig av, det är som surströmmingen, vi är lite av sociala fobiker, även vi! Hälsa maken! Och kram till dig!

http://www.islanddragon.wordpress.com

 
Filifjonkan flinar

Filifjonkan flinar

2 juli 2007 09:50

Skrattar,,ja du har så rätt inte turist i hembyn näe då det är som du säger en slags stävan efter full access till byn trots 30 års bortavaro eller nåt sådant,,det är ett fenomen verkligen det där trodde bara det var i vår by men lika över hela landet antagligen

http://filifjonkan-se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Tagg - 24 december 2008 11:58

  Nu firar vi jul igen, precis som alla andra år. Anders slaskade och jul braskar således i Världens Ände. Året rullar på. Snart är det slut och ett nytt kommer om en vecka.   På Tant Taggs biddlagbok finns vi alla, precis som i Kalle Anka på TV   Me...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:20

  För den som vill veta vad en tant har för sig, rekomenderar jag att besöka Tant Taggs bilddagbok.   Kommentera gärna i bilddagboken! Du behöver inte vara inloggad för en kommentar. Somliga tycker att det är svårt att navigera och handskas med bildd...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:13

  Rösta gärna i omröstningen!

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:05

  Jag tänker inte lägga ner bloggen. Men jag har skrivit den i snart två år. Hur uppskattad den än må vara, är det svårt att hålla stilen.   Därför blir det SÄNDNINGSUPPEHÅLL ett tag framöver.   Jag tänker återkomma. Men då ska bloggen ha en annan i...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 09:58

  Allt upprepar sig. På ett mer eller mindre återkommande sätt. Allt går i cykler, liksom.   Politikerna i Världen Ände fattar återigen samma korkade beslut. Regeringen säger samma saker varje dag. Världspolitiken upprepar sig. Orättvisorna upprepar...

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14
15
16
17
18
19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Juli 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards