Alla inlägg den 20 september 2007

Av Tant Tagg - 20 september 2007 18:27


I morse gjorde jag en utflykt norrut till Det Lite Större Samhället.

Jag hade en avtalad tid med Hjälten, min tandläkare alltså.

Tuggummit fastnar mellan tänderna längst bak. Jag kan dra ut dagar av förbrukat tuggummi från tänderna. Det liknar gamla gummisnoddar. För att inte tala om matrester. Dessutom har mina tandborstskador på hörntänderna förvärrats tack vare detta.


Hjältens tandläkarpraktik i Det Närmsta Samhället har fortfarande en vattenskada. Därför måste jag åka norrut. Det är mycket omständigare att åka norrut än söderut. Nu för tiden gör jag aldrig några tandläkar- eller läkarbesök i Det Lite Större Samhället, annars.

Det var länge sedan jag var där annat än på genomresa.

Alla mina rörelser brukar gå söderut.


Nu fick jag uppliva gamla minnen igen.


Jag fick ta ut pengar på bankomaten, som tidigare hade en livsfarlig upphöjning att stå på.

Från den har nog många ramlat ner.

Själv stukade jag foten svårt där, en mörk kväll, när jag redan gick på kryckor, efter att ha slitit av ett antal muskeltrådar i vadmuskeln på gympan i Folkets Hus i Byn. Numera är den ordentligt säkrad och anpassad med räcken och ramp. Antagligen efter alltför många skadade bankkunder.

Det var en ren fälla.

Idag klarade jag mig helt utan blessyrer.


Jag fick handla i Samhällets enda affär.

Nu har priserna gått ner efter sommaren.

Jag fyndade en flera hekto stor bit brieost för 14 spänn.


Jag fikade på Grillen.

Kaffe och fralla 20 kronor.

Priset har inte stigit mycket.

Tiden har stått still.

Den marina touchen på Grillen är exakt desamma.

Plasttabletterna med livbojar på är också exakt desamma.

De konstgjorda orkidéerna är också desamma.

De är ovanligt välbevarade.

Damen som serverar är sig lik. Bara lite blekare.

Hela stället verkar vara inlagt i formalin.

Men mannen som ägde Grillen, är borta.

Nu är bara damen kvar.

Alla svart-vita foton av fartygen, där han jobbat som kock, hänger i allfall fortfarande kvar på väggarna på samma platser.

Samma gubbar sitter vid samma bord och läser lokalblaskorna.

Jag kunde också sitta vid samma bord som jag brukade göra, då när jag väntade på bussen, när jag  hade varit hos tandläkaren.


Det blev plast på tandborstskadorna.

Ny tid för utdragning av visdomstand om en månad. Ingen idé att laga.

Det var alltså inte grus i maten för några månader sedan, det var lite visdomstand.


Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards