Alla inlägg den 5 september 2007

Av Tant Tagg - 5 september 2007 14:22


Det är kört.

Det blir ingen Medelhavshöst i Världens Ände.

Jag har börjat att bli tvungen att använda sockor på natten.

Åtminstone halva natten.

Jag fryser om fötterna.

Grannens lönn, den som alltid fröar av sig så den skulle kunna ge en hel lönn-skog i vår trädgård, är orange i toppen och blodröd längre ner.

Dessutom är det dags att träffa tanterna i vattengympan igen.

De brukar vara bruna och friska så här års.

Själv har jag redan börjat bli blek.

Slut på sommaren, alltså.

Av Tant Tagg - 5 september 2007 12:59


I går skrev jag om etik.

Apropå yttrandefrihet och publicering av kränkande slag.

Min vän tidningsmannen replikerade i en kommentar till inlägget


Jag och Tidningsmannen är rättså överens. Hans sätt att resonera är ju ett sätt att  använda en etisk värdegrund på ett praktiskt vis i en tidningsmans vardag. Etik före yttrandefrihet så att säga. Det handlar alltså inte om munkavle. Det handlar om hur man bemöter sin nästa.


Så skrev jag.

Men så menade han inte:


Yttrandefriheten får inte kränkas, i vissa fall är den viktigare än vad som vid en första anblick kan betraktas som etik och moral. Men man måste ha ett klart syfte med publiceringen, inte bara just det faktum att man får.


Tja, detta i sig skulle ju kunna vara en etisk fråga.


Javisst, yttrandefriheten är självklart en av demokratins grundvalar.

Okränkbart.

Ibland måste saker sägas som är obehagliga.

Ibland kan man inte skygga för verkligheten.

I en demokrati har alla rätt att få veta sanningen.

Ja, man måste ha ett klart syfte med det man publicerar.


För att återgå till Muhammedhunden.

Om man nu lämnar Lars Vilks  konstnärliga avsikter därhän och istället ägnar sig åt Nerikes Allehandas publicistiska syfte, så frågar jag mig då i vilket syfte skedde då publiceringen?


Publicerades rondellhunden för att visa, att vi i vårt demokratiska land, med rätta kan avbilda profeten Muhammed som en smutsig hund, tack vare vår rätt att uttala oss fritt eller var det för att Nerikes Allehanda såg det som sin plikt att upplysa oss medborgare att islam är obehagligt och därför måste tala om sanningen?


Plötsligt blir det då för mig, den där etiska frågan som jag skrev om i går. Javisst, ska man ha ett klart syfte med publicering, inte bara ett faktum att man får publicera i yttrandefrihetens namn.

Annars blir det omoraliskt.

Då går etik före yttrandefrihet, så att säga.


Pressetik och yttrandefrihet.

Intressant och outtömligt.



Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards