Direktlänk till inlägg 16 april 2007

Obesvarat

Av Tant Tagg - 16 april 2007 08:53

Under gårdagens pastamiddag med vännen och släktforskaren K började vi alla minnas när spagettin blev modern. Det började med att vi pratade om att ingen vet vad äggpanta är för något numera. Frågar man i affären efter äggplanta, så ser de ut som fågelholkar. Vet någon vad senapskål är för någon då? När de mystiska svartlila frukterna var exotiska i grönsaksdiskarna hette det äggplanta, nu heter det aubergin och är vardagsmat på de svenska tallrikarna. Knivigare är det väl med senapskålen. Det svenska namnet på ruccola är senapskål. Ruccola har faktiskt gått att odla i Sverige långt innan det blev modernt och chict med ruccola, men då stod det senapskål på fröpåsarna. "Ingen vet väl att det heter spagetti heller", sa K, " nu heter allt pasta". Så kom vi in på spagetti-diskussionen.

Spagetti var en revolution när den hamnade på tallrikarna i stället för u-makaronerna när vi 50-talister var små. "Oboy, va gott", sa vi. Men när dök den obligatoriska köttfärssåsen upp? Den som nu har blivit svensk husmanskost tillsammans med pizza, kebab och hamburgare. Vi försökte minnas, men mindes inte. Däremot gick det att minnas att i början av köttfärssåsens historia i Sverige, så reddes den av. Ungefär som bechamélsås med köttfärs och tomatpuré i. När denna moderna maträtt nådde skolbespisningarna var den tillagad på det viset. Min svärmor gjorde köttfärssås på det sättet. För henne  som varit kokamor och bondmora hela livet, var köttfärssås något minst sagt egendomligt. En annan variant på detta, var att alla mina arbetskamrater under 80-talet hällde i minst tre deciliter vispgrädde i köttfärssåsen; "för att det blir godare då". Möjligen en kvarleva från bechamélsåsen tid. Så för att utreda när köttfärssåsen blev modern ihop med spagetti, tog jag fram min antika Rutiga Kokboken från ICA-förlaget, tryckt 1950. Nejdå, ingen köttfärssås där heller. Däremot moderna spagettirätter med tomatsås gjord på buljong och tomatpuré med redning av mjöl och smör, köttbullar med samma tomatsås och skinksås med purjolök. Nästa antika kokbok, en lärobok i matlagning från 1948, hade inte ens spagetti med. Däremot  fläskhare och grynkorv.

Frågan är obesvarad.

Livet är fyllt av mysterier.

När började svensken äta köttfärssås till spagettin?

 
 
Ingen bild

vinterhimmel

16 april 2007 09:34

jag är född -46 och fick lära mig att göra spagetti med köttfärssås eller spagetti boulognese som vi också sa, i hemkunskapen i skolan. Jag gick i vanlig kommunal skola i Stockholm.

 
Lena Petersson

Lena Petersson

16 april 2007 11:53

Det borde jag kunna hitta svaret på, men just nu misslyckas jag...jag är inte färdigutbildad än =)

http://blogg.passagen.se/ladyblac

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Tagg - 24 december 2008 11:58

  Nu firar vi jul igen, precis som alla andra år. Anders slaskade och jul braskar således i Världens Ände. Året rullar på. Snart är det slut och ett nytt kommer om en vecka.   På Tant Taggs biddlagbok finns vi alla, precis som i Kalle Anka på TV   Me...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:20

  För den som vill veta vad en tant har för sig, rekomenderar jag att besöka Tant Taggs bilddagbok.   Kommentera gärna i bilddagboken! Du behöver inte vara inloggad för en kommentar. Somliga tycker att det är svårt att navigera och handskas med bildd...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:13

  Rösta gärna i omröstningen!

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:05

  Jag tänker inte lägga ner bloggen. Men jag har skrivit den i snart två år. Hur uppskattad den än må vara, är det svårt att hålla stilen.   Därför blir det SÄNDNINGSUPPEHÅLL ett tag framöver.   Jag tänker återkomma. Men då ska bloggen ha en annan i...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 09:58

  Allt upprepar sig. På ett mer eller mindre återkommande sätt. Allt går i cykler, liksom.   Politikerna i Världen Ände fattar återigen samma korkade beslut. Regeringen säger samma saker varje dag. Världspolitiken upprepar sig. Orättvisorna upprepar...

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards