Direktlänk till inlägg 10 april 2007

Alla

Av Tant Tagg - 10 april 2007 16:06

Det är svårt att lämna tanken på att hemlösa kvinnor har 0 status. Även om ingen vill ta orden i sin mun visar det ju sig på olika sätt. Det hette väl Alla Kvinnors hus t.ex Vilka är inkluderade i ordet alla?Jag kan inte lämna tanken på att det inte handlar om resursbrist, i form av kunniga människor, som kan ta hand om hotade kvinnor med missbruk och/eller psykisk sjukdom på Alla Kvinnors hus. För isåfall är det ju bara att se till att dessa finns. Kan man handikappanpassa, så kan man skaffa beredskap och kunskap för verkligt alla kvinnors behov av skydd.

 
 
Lena Petersson

Lena Petersson

10 april 2007 21:23

Vi får hoppas att det sker en förändring.

http://blogg.passagen.se/ladyblac

 
maria

maria

11 april 2007 08:27

Hej Tant Tagg!

Jag har följt dina rektioner om hemlösa kvinnor.

Jag har arbetat med missbrukande, dubbeldiagnoser, både män och kvinnor, mest män men då också i tvångsvård. Faktum är att visst jag förstår din deperation och upprördhet över dessa hemlösa kvinnor och som ofta har en psykisk störning samt ett missbruksproblem. Det som är det svåra med kvinnor är att man fokuserar på en sak i taget med kvinnor, antingen att de är våldsutsatta eller att de har ett missbruk eller att de är hemlösa eller har ett psykiskt funktionshinder.

Jag vill mena av yrkeserfarenhet att det oftast startar med en psykisk störning/svårighet som i sin tur ger ett missbruk i självmedicinerande syfte och när man väl kommit dit så har man tappat förmågan att sköta en lägenhet och ekonomi. Felet är sedan att all stöd och hjälp dessa kvinnor kan få bygger på socialtjänstlagen och kräver denna kvinnas ansökan och frivillighet.

Det finnas ett par tvångslagar man kan ta till men det är så svårt att få igenom dem. Om en kvinna är så psykiskt funktionshindrad och missbrukar så att jag som kommuntjänsteman, f-låt kvinna, ser det så kan jag ansöka om lvm (lagen om tvångsomhändertagande av missbrukare) eller få kvinnan till psyk och försöka få en psykiatriker att skriva ett vårdintyg på kvinnan vilket ger en möjlighet att under tvång vårda, avgifta samt starta medicinsk behandling, att upprätta nätverk osv. Här kommer ett stort problem och det är att det är oerhört svårt att få ett vårdintyg... Kvinnan behöver bara försöka uppträda redigt i ca 10 minuter vilket de flesta klarar av och bedömningen blir då att ett vårdintyg inte är berättigat.

Förstår du hur jag menar, vi som arbetar med detta, vi slår oss blodiga hela tiden och kan inte göra mer än att i bästa fall upprätthålla den konstgjorda andningen och i värsta fall lida i tysthet, skänka ett varmt leende och en kram. Man känner sig ganska maktlös...

http://livskraft.bloggagratis.se

 
Fi lifjonkan tittar in

Fi lifjonkan tittar in

11 april 2007 10:51

Ja vet de jag håller med dig precis måste ju gälla ALLA. De kan ju inte vara undantagna det är diskriminering på hög nivå kan man lugnt säga om det tas om hand om alla andra men inte dem...morr...

http://filifjonkan-se

 
maria

maria

11 april 2007 13:12

Hej Tant Tagg!

Fyrabarnsmamman bjöd in mig på ett länktåg, jag vet knappt vad det är och jag har verkligen ansträngt mig i detta, det har jag. Men det har inte gått riktigt som det skulle ändå... Hur som helst så skulle jag lägga till tre egna favoritbloggar och då valde jag bland annat din efter som det är en blogg jag besöker dagligen. Så nu vet du det och min länktågssida ligger ute.

http://livskraft.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Tagg

11 april 2007 20:05

Hej Maria!
Jag blir glad att läsa att du läser min blogg dagligen och att du uppskattar den!

 
Ingen bild

Tant Tagg

11 april 2007 20:25

Maria!
Jodå, jag förstår hur du menar. Ni som är professionella inom det här området har en svår uppgift. De flesta försöker göra så gott de kan utifrån en omöjlig uppgift, det är jag medveten om. Det är inte de professionellas insatser och arbete jag reagerar på, även om det finns människor inom olika yrkeskårer som tycks vara rädda för missbrukare och psykiskt sjuka. Det är samhällets och medborgarnas attityd till kvinnor som inte faller inom normen. Bostadslösa kvinnor är lägst på skalan bland de svagaste grupperna och ingen vill ta ordet i sin mun i samhällsmaskineriet. Det är det som är otäckt. Det är en politiskt fråga. Jag läste din presentation på din blogg och ser att du just arbetar med människor med psykiska funktionshinder. Själv arbetar jag inom autismområdet. Det är också en svag grupp utan politiska företrädare. I mitt arbete har jag träffat en bostadslös kvinna med Asperger Syndrom. Jag vet vad du menar med att stånga sig blodig. Tack för dina intressanta synpunkter på mitt inlägg.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Tagg - 24 december 2008 11:58

  Nu firar vi jul igen, precis som alla andra år. Anders slaskade och jul braskar således i Världens Ände. Året rullar på. Snart är det slut och ett nytt kommer om en vecka.   På Tant Taggs biddlagbok finns vi alla, precis som i Kalle Anka på TV   Me...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:20

  För den som vill veta vad en tant har för sig, rekomenderar jag att besöka Tant Taggs bilddagbok.   Kommentera gärna i bilddagboken! Du behöver inte vara inloggad för en kommentar. Somliga tycker att det är svårt att navigera och handskas med bildd...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:13

  Rösta gärna i omröstningen!

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:05

  Jag tänker inte lägga ner bloggen. Men jag har skrivit den i snart två år. Hur uppskattad den än må vara, är det svårt att hålla stilen.   Därför blir det SÄNDNINGSUPPEHÅLL ett tag framöver.   Jag tänker återkomma. Men då ska bloggen ha en annan i...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 09:58

  Allt upprepar sig. På ett mer eller mindre återkommande sätt. Allt går i cykler, liksom.   Politikerna i Världen Ände fattar återigen samma korkade beslut. Regeringen säger samma saker varje dag. Världspolitiken upprepar sig. Orättvisorna upprepar...

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards