Direktlänk till inlägg 23 mars 2007

Ordförande Persson

Av Tant Tagg - 23 mars 2007 15:57

Visst har jag undrat över vad ordförande Persson var för en karl, när han var statsminister. Nu har jag verkligen anledningen att undra vad för slags människa ordförande Persson egentligen är. Jag har sett på politikersåpan "Ordförande Persson" i SVT. På löpande band talar han illa om sina partikamrater och ministarar. Han beskriver dem i ganska nedsättande och faktiskt kränkande ordalag, en efter en. Sina motståndare och alliansparti-medlemmar talar han om på ett storebrorsaktigt och arrogant sätt. Eller också är han arg på dem och utstöter ilskna anklagelser och påståenden mot dem. Han till och med menar att han varit utsatt för ett försök till en statskupp av sina ministrar. I det ögonblicket börjar jag att undra över om karln är riktigt klok? Lider han av hybris? Är han psykopat? Mytoman? Dagen efter programmet där statskuppsplanerna avslöjats, bekräftar Björn Rosengren att det visst hade funnits ministrar som varit sammansvurna mot Persson. T.ex Mona Sahlin. Det hade han själv sett och hört. Men Rosengren är ju själv inte särskilt trovärdig. Han påstod ju att han inte hade en aning om att han var på porrklubb, en gång i tiden, fast han bevisligen varit där. Persson berättar mycket upprört om Gudrun Schyman som fick ett utbrott på en lunch tillsammans med andra partiordföranden och hur betryckt stämningen hade blivit efter det. hon hade ju dessutom använt sig av orden "knulla runt", ve och fasa. KD:s gamle partiordförande Alf Svensson kunde faktiskt inte minnas det tillfället. Om han nu inte varit närvarande vid den lunchen så borde han definitivt hört om Gudruns utbrott. Det skulle vara oundvikligt.Det skvallras i korridorerna, underförstått. Den ena politikern efter den andra framträder och dementerar eller kommenterar ordförande Perssons utsagor. Nyhetsutsändningarna har hela veckan haft något nytt inslag i liknande stil.Vad rör sig i skallen på ordförande Persson? Hur kommer det sig att en människa som han, så öppenhjärtligt sitter och pratar in i kameran under 10 års tid, utan att genera sig? Han talar fritt ur hjärtat som om han och Fichtelius, som gjort filmerna, satt och pratade skit med varandra i förtroende över en kopp kaffe. Jag är faktiskt förbluffad. Kanske är ordföranden extra nöjd när han får sitta där och prata oemotsagd och bländas av sin egen förträfflighet, så han glömmer bort var gränsen går?Detta säger väldigt mycket om ordförande Persson själv. Om jag vore minister och hade honom som chef, skulle jag göra precis som Margot Wallström. Sticka från arbetsplatsen, så fort jag fick chansen. Fly så långt bort det går och inte komma tillbaka ens om man ber mig!

 
 
Lena Petersson

Lena Petersson

23 mars 2007 18:16

Har inte tittat på dokumentären.

http://blogg.passagen.se/ladyblac

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Tagg - 24 december 2008 11:58

  Nu firar vi jul igen, precis som alla andra år. Anders slaskade och jul braskar således i Världens Ände. Året rullar på. Snart är det slut och ett nytt kommer om en vecka.   På Tant Taggs biddlagbok finns vi alla, precis som i Kalle Anka på TV   Me...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:20

  För den som vill veta vad en tant har för sig, rekomenderar jag att besöka Tant Taggs bilddagbok.   Kommentera gärna i bilddagboken! Du behöver inte vara inloggad för en kommentar. Somliga tycker att det är svårt att navigera och handskas med bildd...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:13

  Rösta gärna i omröstningen!

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:05

  Jag tänker inte lägga ner bloggen. Men jag har skrivit den i snart två år. Hur uppskattad den än må vara, är det svårt att hålla stilen.   Därför blir det SÄNDNINGSUPPEHÅLL ett tag framöver.   Jag tänker återkomma. Men då ska bloggen ha en annan i...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 09:58

  Allt upprepar sig. På ett mer eller mindre återkommande sätt. Allt går i cykler, liksom.   Politikerna i Världen Ände fattar återigen samma korkade beslut. Regeringen säger samma saker varje dag. Världspolitiken upprepar sig. Orättvisorna upprepar...

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards