Alla inlägg den 16 december 2006

Av Tant Tagg - 16 december 2006 14:08

Nu har jag inte varit ute på äventyr på länge. Jag har varken liftat eller varit på Internetspelscafé i tunnelbanan. Jag har bara gått runt här i mörkret i Världens Ände och klagat. Inte ens någon julstämning har jag lyckats frammana. Glöggen hjälper inte.I dessa tider, då arbetarna i landet går man ur huse och visar sitt missnöje mot att Aliansen vill försämra a-kassan, har jag sakteliga börjat förstå var de nya jobben, som Aliansen har pratat om redan före valen ska ska komma ifrån. Faktum är jag inte fick ekvationen att gå ihop tidigare. Någon gång i veckan såg jag i ett nyhetsinslag, en expert på näringslivsfrågor, som förklarade att när det nu blir sämre a-kassa, så skulle det sannolikt bli en hårdare konkurens om arbetena och det skulle i sin tur göra det lättare för arbetsgivarna att anställa d.v.s ett större urval av arbetskraft. Det sägs ju ibland att arbetsgivare söker personal, men de får inga sökanden till sina lediga platser, trots att det finns arbetslösthet. Eftersom jag är så listig, kunde jag då räkna ut, att det var den här experten Aliansen hade pratat med när de skapade sin nya jobb-politik. Aliansen säger ju att det ska bli lättare för företagare att anställa personal. Så summa sumarum, det är inga nya jobb Aliansen ska skapa. Det är genom att se till att de som är arbetslösa ska känna sig tillräckligt jagade för att de är arbetslösa och inte kan försörja sig. Då ska de bli mer aktiva att söka jobb än de varit tidigare. På så sätt blir det lättare för arbetsgivare att anställa, fler sökanden att välja mellan och större ruljangs på arbetsmarknaden.Eller? Vad var det de två pajaserna i Ny Demokrati, en gång i tiden pratade om? Sverige skulle få fart under fötterna..... galoscherna eller något om att de skulle få Sverige att rulla igen? Det känns som att Aliansen grundidé är något åt det hållet; om man ser till att alla som är arbetslösa blir motiverade att söka jobb, så löser problemen sig själva och det blir fart på Sverige.Ja, man undrar.

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2
3
4 5 6 7
8
9 10
11 12 13 14
15
16 17
18 19 20 21
22
23 24
25 26 27 28 29 30 31
<<< December 2006 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards