Alla inlägg under mars 2008

Av Tant Tagg - 11 mars 2008 19:27


Grågässen kacklar

Pojkarna har tagit fram fotbollen

Jag har börjat vårbruket.


Idag har jag skruvat ihop en drivbänk.

Inte kunde jag låta bli att så lite i den.

Kanske skulle den stått och värmts upp lite innan sådd.


Nu är det mycket i görningen.


Av Tant Tagg - 10 mars 2008 19:38


I dagens Lokalblaska kunde man läsa Dagens fråga, där fem slumpmässigt utvalda, avfotograferade och citerade medborgare i Världens Ände får uttala sig i intressanta spörsmål.


Dagen fråga var

Är det kul att vara tjej?


Ja det var väl apropå att det var Internationella Kvinnodagen i lördags.

Förra året blev jag påhoppad av en journalist och en fotograf (förresten han som vann Årets Bild 2008, som jag skrev om i går) utanför det fula biblioteket i Ankdammen.

Då fick jag frågan:

Vem vill du fira på Internationella Kvinnodagen?


Eftersom jag inte fattade att jag skulle framhålla en särskild kvinna som typ min mamma eller mormor eller Kata Dahlström eller Indira Gandhi, Moder Theresa eller något sådant, svarade jag dumt och självklart:

- Alla kvinnor, förståss


På dagens Dagens fråga svarade en barnteaterkvinna i Ankdammen som börjar närma sig 60+ så här:

 - Jag är inte tjej, jag är tant. Och det är kul att vara tant. Man får en frihet när man blir äldre. Man har allt att vinna och inget att förlora.


Bra talat, tycker jag!

Av Tant Tagg - 9 mars 2008 18:25


Från Världens Ände kommer frilansfotografen Karl Melander.

Han vann det prestigefyllda priset Årets Bild 2008 (det är bild 20 i bildspelet som du ska hålla utkik efter).


Han har vunnit med en bild på en etanolfabrik i Brasilien.

Bilden har bara frågor.

Inga svar.


Den svenska regeringen med Andreas Carlgren i spetsen har inbillat landets medborgare att lösningen på problemen är etanol - här hos oss.

Vi köper etanolbilar som aldrig förr.

Vi köper oss fria.

Trots detta dyker allt fler rapporter upp som påvisar att etanol är ett bedrägligt sätt att tro att man agerar mot den globala uppvärmingen.

Tvärt om.

Man ökar klyftorna mellan fattiga och rika länder.

Man förlägger miljöhoten någon annanstans än på vår lilla fläck på jorden.


I Haaplslo i Estland åker SL:s utdömda dieselbussar omkring och spyr ut avgaser.

Hur har de kommit från SL till Haapsalo?

Sålda, antagligen.

Och ett fattigt land har inget val än att köpa begagnat

Eller tillverka etanol och sälja till den rika världen, istället för att odla mat.


Omoral är vad det är.


Årets Bild 2008 är värd mer än bara bildens tekniska och konstnärliga kvalitet. Den är också värd en tanke och ett ställningstagande.




Av Tant Tagg - 8 mars 2008 19:14


Nu får man börja oroa sig om kvällarna när det blivit mörkt.

Ringa runt till kompisarna och fråga efter honom.

Störa folk mitt i natten för att fråga om han är hos dem.


Sören Katt är ingen liten unge längre.

Han är en slyngel.

En tonåring.


Kompisarna betyder mer än mamma och pappa.

Husse och matte, alltså.

När vi kommer hem släntrar han iväg utan att visa det minsta intresse för oss.


Idag åt han upp en svartmes.

En hona tror jag.

Han sprang han runt med den i munnen.

Studsade runt som om han gick i form.





Av Tant Tagg - 8 mars 2008 19:05


Det är bara skit med oss ungdomar nu för tiden.

När man fyller 80 kallar man sina barn fortfarande för ungdomarna.


Men som 50+:are orkade jag och Maken inte festa på Internationella Kvinnodagen.

Vi skulle ha ätit grekisk buffé och dansat hela natten till Tant Ludd i Ankdammen.

Men vi åkte hem istället.


Det blev ingen Venusattack här inte!


Nej, vi är trötta och har ont både här och där.

Speciellt Maken som har nackspärr.

På mig snurrade det runt, både inuti och utanför, skallen av begynnande migrän.

Då behövdes inget vin för att trampa snett! 


Vi kommer istället igen nästa vecka, då vi ska roa oss både en och två gånger.

Ikväll ugglar vi framför tv:-n och går och lägger oss tidigt.

Av Tant Tagg - 6 mars 2008 15:43


Jag presenterar stolt en debutant på Vulkan på min blogg.

Nämligen min vän Lena Pettersson som ger ut sin diktsamling Varför bläckar alla mina pennor?


Hon var modig nog att ta steget och publicera det hon hade i byrålådan.



Av Tant Tagg - 6 mars 2008 15:34


Världens Ände håller sig med egen blåsorkester.

Likt Kamomilla Stad.


En egen orkester som paraderar i uniform och spelar marschmusik på Ankdammens gator, fredag förmiddagarna under sommarhalvåret.

En egen blåsarkvintett som spelar brunnsmusik i lusthuset i Botaniska Trädgården.

Ett eget storband som spelar Glenn Miller så det svänger i gymnasiets aula.

En egen liten grupp som introducerar annan musik än Markoolio för barnen i Världens Ände.

Ett eget Sax on Four som  turnerar med saxofonjazz på biblioteken i marginalen.


Det är verkligen inte alla som har.

Yrkesmusiker som verkligen gör skäl för sin lön och berikar vardagskulturen i Världens Ände.

Ett unikum, skulle jag vilja påstå.


Men det finns inga pengar längre.

Musikerna är varslade.

De har sagts upp och nu är det slut med kulturen för de breda folklagren.


En synnerligen dålig affär, skulle jag också vilja påstå. 

Av Tant Tagg - 6 mars 2008 15:30


Det är ljusare nu.

I fredags hörde jag lärkan i Dalen.

Men det måste ha varit ett rent misstag.

Antingen av lärkan eller av mig.


Marsgaisten, Världens Ändes egen nordanvind, blåser även denna vår.

Ständig motvind mot bussen.


Singoalla och hans ständiga följeslagare Sören Katt turas om att gå hem till varandra.

Lite sömn där och lite mat här.

Typ


Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards