Alla inlägg den 13 mars 2008

Av Tant Tagg - 13 mars 2008 16:16


Jag har varit statist i en film idag.

Jodå, i näst största Samhället finns det filmateljéer.


Ibland kan man se oss locals i en och annan film.

Dotterns gamla fröken hade till och med en replik i Carambole.


Nu är det de sista inspelningsdagarna av LasseMajas Detektivbyrå – Kameleontens hämnd.

Till julen 2008 blir det premiär på filmen.


Jag skulle vara en tant bland andra tanter, farbröder barn och ungdomar som roade sig på Vallebydagen.

Valleby är staden där allt utspelar sig.

Precis som i 2006 års adventskalender bygger filmen på Martin Widmarks böcker om LasseMajas Detektivbyrå.

Torget i Valleby har byggts upp under bar himmel.

En hel liten stad, faktiskt.

Sakerna i skyltfönstren kring torget är äkta.

Till och med kakorna och tårtorna i fönstret till Café Marsan är oförfalskade. Det är nästan som på riktigt.


Filmen har samma typ av scenografi och kostym som avsnitten i adventskalendern.

Den speglar en slags o-tid som varken är 40-tal, 50-tal, 60-tal eller 70-tal.

Husen i Valleby har en slags neofascistisk arkitektur, ungefär som i det forna Östtyskland.

Eller varför inte kulturhuset i Haapsalu?

Kostym och smink är mycket roligt och fantasifullt.

Det är mycket huvudbonader på sniskan, mustascher och fantasifulla frissyrer.Till exempel en tant i moonboots, lila hår och en slags fluffig angorabasker som ser ut som en maräng, nerzpäls och med lila pudel.

Ja, det är faktiskt en lila pudel.

Infärgad.


Själv fick jag spela mig själv.

Jag behövde ingen scenkostym.

Jag passade in i filmens scenografi och kostym med mina civila kläder som jag kom i till filminspelningen den dagen. Till och med mina glasögon var helt de rätta.

Jag hade hatt, en kappa med falsk persiankrage, inköpt på Myrorna i Norrköping, svarta tjocka stumpor, svart och vit yllehalsduk från 60-talet, som egentligen är Makens, och mockakängor med dragkedja.

En äkta Vallebytant, alltså.

Inte heller fick jag någon rolig frisyr, mitt hår som är väldigt kort, dolde sig under det som Dottern kallar kulturtantshatten.

Men röda äppelkinder, puder och rött läppstift fick jag.

Och regi.


Vi statister fick bo i en gammal militärförläggning, som blev vårt hem under dagen.

Vänta

Vänta

Är statistens tålmodiga uppgift.

Vänta fick vi också göra utomhus i regent på torget i Valleby, när Stora Lampan, som gjorde dagsljus denna så gråmulna dag i Världens Ände, gick sönder.

Närmare två timmar.

Skådespelaren Thomas Norström, som spelar polismästaren, hejade på oss och gav oss uppmuntran och glada tillrop för att vi skulle hålla modet uppe och för att vi var så tålmodiga.

Jag och de andra tre Vallebytanterna, som jag skulle vara med, hade ont i våra artrosknän.


Men kul var det!

En rolig dag med glada barn, trevliga tanter och farbröder och intresserade ungdomar!

Prat och umgänge är rätt när man ska vänta mycket!

Nu tänker jag slå mig på statistbanan.

En äkta tant är eftertraktad i filmvärden.      


Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5
6
7
8 9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22 23
24
25
26
27 28 29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards