Direktlänk till inlägg 5 juni 2007

Galen

Av Tant Tagg - 5 juni 2007 12:38

Jag törs väl inte säga att jag er urled på datorer och modem och adsl. Och routrar med för den delen. Och Telia.

Nu är det G4:an som tjurar. Alla inställningar för anslutning till routern föll bort när batteriet dog. Det är väl något som inte kan vara möjligt på en Mac, eller hur?

Skitroutern räcker inte till husets baksida. Men kan forcera murstocken. Visserligen står routern på andra våningen och jag vill ha mottagning på marken nedanför på baksidan. Det är ett stort hus dessutom. Det kan väl vara för mycket begärt. På framsidan går det utmärkt. Mottagningen tar slut ungefär mittpå sidorna. Detta kan avhjälpas av ett nätverkskort i datorn, flytt av förstajacket, modem och router till någonstans mitt i huset t.ex

Nu hör det till saken att vi efter många år och långa sladdar äntligen flyttat datorn till första jacket. Samt låtit tillverka ett specialritat datorbord som är måttanpassat till våra konstiga utrymmen. Detta för att slippa problem, speciellt i samband med införskaffandet av adsl. Ett förstajack är ändå ett första jack. Att vi flyttar på datorn istället för att flytta på förstajacket beror på att vi inte har så många jack. Speciellt där det är lämpligt att ha datorn. Då måste man göra nya jack. Det vill inte Telia göra åt oss. De äger nätet. Det äger också linorna. Men inte i vårt hus. De äger vi. Men vi har inte rätt att göra något med anslutningarna och linorna. Det har bara Telia rätt till. Vi är nämligen Tele2-kunder. Tele2 får inte lov att göra något sådant för Telia. Och vi vet inte hur man gör.

Nu när det är bestämt att vår dator ska stå vid förstajacket har jag fått reda på att det finns en person som hjälpa oss i Byn. En händig man alltså. Han kan dra kablar och sätta dit förstajack. Sådant behöver ju Telia inte veta eftersom de inte äger linorna inne i huset. Även om det är förbjudet.

Det var så dags att få nys om det nu!

Jag blir galen!

När det gäller datorer kommer man aldrig till vägs ände liksom!


 
 
maria

maria

5 juni 2007 13:41

Hm, detta är väl vad maken kommer att hålla på med de närmsta dagarna misstänker jag. Särskilt efter den påtryckning som kommer att utövas på honom av de här tonåringarna i huset... Jag fick nämligen en avi med posten idag... Usch, vi som har annat att pula med just nu...

http://gnallspikarochlivsflanorer.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Per

5 juni 2007 13:48

Vad för inställningar? Mac behöver inga. Det trådlösa nätverket upptäcks automatiskt – om det finns ett fungerande.

 
Ingen bild

Tant Tagg

5 juni 2007 16:34

Det är möjligt att jag inte uttrycker mig ordentlig, men G4:an upptäcker det trådlösa nätverket automatiskt, men talar om för mig att det inte går att ansluta. airport är på men är då inte anslutet till något nätverk och kan inte hitta någon server. Dessutom vill den också ringa upp och talar då om för mig att jag inte angett något telefonnummer.
Allt gick alldeles utmärkt tills batteriet dog och datorn stängdes av utan att jag loggade ut.
Den andra bärbara sköter sig utan anmärkningar.

 
Lena Petersson

Lena Petersson

5 juni 2007 22:28

Det är bäst att hålla sig till Telia även om de är jobbiga för de hjälper till i alla fall.

http://blogg.passagen.se/ladyblac

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Tagg - 24 december 2008 11:58

  Nu firar vi jul igen, precis som alla andra år. Anders slaskade och jul braskar således i Världens Ände. Året rullar på. Snart är det slut och ett nytt kommer om en vecka.   På Tant Taggs biddlagbok finns vi alla, precis som i Kalle Anka på TV   Me...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:20

  För den som vill veta vad en tant har för sig, rekomenderar jag att besöka Tant Taggs bilddagbok.   Kommentera gärna i bilddagboken! Du behöver inte vara inloggad för en kommentar. Somliga tycker att det är svårt att navigera och handskas med bildd...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:13

  Rösta gärna i omröstningen!

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:05

  Jag tänker inte lägga ner bloggen. Men jag har skrivit den i snart två år. Hur uppskattad den än må vara, är det svårt att hålla stilen.   Därför blir det SÄNDNINGSUPPEHÅLL ett tag framöver.   Jag tänker återkomma. Men då ska bloggen ha en annan i...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 09:58

  Allt upprepar sig. På ett mer eller mindre återkommande sätt. Allt går i cykler, liksom.   Politikerna i Världen Ände fattar återigen samma korkade beslut. Regeringen säger samma saker varje dag. Världspolitiken upprepar sig. Orättvisorna upprepar...

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards