Direktlänk till inlägg 3 juni 2007

Växtbyråkrat

Av Tant Tagg - 3 juni 2007 20:43

Min vän Författaren har en intressant syn på Linné.

Medan jag hyllar karln för att han är klurig och snygg menar Författaren att han är växtbyråkratins ikon. Han tycker att det är anstötligt att idagens samhälle behöva bli påmind om herbariets och de latinska namnens tyrani. Linné hyllas för att han skapade ordning i skapelsens kaos, den ordning som gud försummat. Det är den ordning som byråkrater i alla stater hyllar.

Om jag förstått Författaren rätt anser han att Linné glömde bort att njuta av naturen. Ordningen stod i vägen för upplevelsen.

Tja, visst är de möjligt att se Linné som en tråkmört som genom sitt systematiserande, gjorde naturen fyrkantig istället för magisk. Men så har jag heller inte tillbringat sommarlov med att samla ett visst antal växter till mitt herbarium och lära mig latinska namn efter lista som Författaren säkert gjorde i realskolan. 

 
 
Fru Fundersam

Fru Fundersam

3 juni 2007 22:15

Hmmm. Det var väl att ta i! Att utse honom till tyrann. Men visst, Frun hyllar också njutningen före ordninge, Som princip. Men Linné njöt väl kanske på sitt sätt. Ordning behövs ju också, liksom kaos ...

http://frufundersam.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Tant Tagg

4 juni 2007 08:36

....fast ibland har jag undrat lite om inte Linné hade aspergerdrag. Visst är det lite speciellt att han kom på systematiken i naturen? Jag fashineras av det. Författaren ser det som byråkrati. Något udda är det över Linne´i allfall. Men om man ser det hela, som ett annorlunda sätt att tänka kan Linné mycket väl ha haft drag av Asperger Syndrom. En mycket hypotetisk och vågad tanke, men inte alldeles otänkbar. I såfall kan jag absolut säga att författaren har fel. Linné njöt av naturen på sitt eget vis. Det var bara så att han hade den extraordinära förmågan att se detaljerna.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tant Tagg - 24 december 2008 11:58

  Nu firar vi jul igen, precis som alla andra år. Anders slaskade och jul braskar således i Världens Ände. Året rullar på. Snart är det slut och ett nytt kommer om en vecka.   På Tant Taggs biddlagbok finns vi alla, precis som i Kalle Anka på TV   Me...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:20

  För den som vill veta vad en tant har för sig, rekomenderar jag att besöka Tant Taggs bilddagbok.   Kommentera gärna i bilddagboken! Du behöver inte vara inloggad för en kommentar. Somliga tycker att det är svårt att navigera och handskas med bildd...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:13

  Rösta gärna i omröstningen!

Av Tant Tagg - 22 september 2008 10:05

  Jag tänker inte lägga ner bloggen. Men jag har skrivit den i snart två år. Hur uppskattad den än må vara, är det svårt att hålla stilen.   Därför blir det SÄNDNINGSUPPEHÅLL ett tag framöver.   Jag tänker återkomma. Men då ska bloggen ha en annan i...

Av Tant Tagg - 22 september 2008 09:58

  Allt upprepar sig. På ett mer eller mindre återkommande sätt. Allt går i cykler, liksom.   Politikerna i Världen Ände fattar återigen samma korkade beslut. Regeringen säger samma saker varje dag. Världspolitiken upprepar sig. Orättvisorna upprepar...

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards