Alla inlägg under februari 2008

Av Tant Tagg - 1 februari 2008 17:18


När jag väntade Dottern 1985 fick jag havandeskapspenning.

Det var inte vanligt med sådan för tjugo år sedan. Jag var den andra personen i den arbetsplatsens historia, som fick ledigt med havandeskapspenning från Försäkringskassan. 

Min arbetsplats var olämplig för en gravid person.

Det var inte fråga om  lättare arbetsuppgifter eller omplacering.

Så tänkte man inte då.


Graviditet är inte en sjukdom, sa man.

Men nog sjuksrevs väldigt många för att de inte fick havandeskapspenning.

Jag själv tillhörde en prioriterad grupp som fick.


Sedan ändrades attityden.

Det blev inte längre ovanligt med havandeskapspenning.

Kanske förebyggde man framtida ohälsa hos de blivande mammorna på så sätt? 


Min frissörska väntar barn.

Nedkomsten blir i april.

Någon havandeskapspenning blir det inte fråga om.

Försäkringskassan föreslog att hon skulle sköta bokföringen på sitt enmansföretag på heltid.

Som egen företagare kan det bli svårt att omplacera sig eller ta ett lättare arbete.


Nu har det alltså svängt igen,

Helt i linje med Försäkringskassans intentioner av idag:

Du har visserligen din rätt att ta ut föräldrapenning innan förlossningen och arbetsgivaren är skyldig att ge dig ledigt sju veckor före beräknad nedkomst. Men havandeskapspenning kan du bara få om du har ett arbete som innebär en fara för graviditeten och det inte går att omplacera dig.


Ett sätt att strama åt möjligheter till fusk?

Nej, knappast,

Det är helt enkelt ett sätt att spara. 


Frågan är om inte sjukskrivningar hos kvinnor i sen graviditet kommer att öka igen - och ifrågasättas. 

Tid

Av Tant Tagg - 1 februari 2008 12:39


Tänk vad tiden går fort!

För ett år sedan var jag jättesjuk och Klas, katten alltså, var ännu i livet och vid full vigör.


Min Mormor sa att tiden bara skulle går fortare och fortare ju äldre man blir. Hur fort ska det gå när man blir riktigt gammal?

Av Tant Tagg - 1 februari 2008 12:35


Vill du följa med på Gospeldag i Berwaldhallen?

Blicka åter till den 26/1

Av Tant Tagg - 1 februari 2008 12:30


Jag har varit avskuren från yttervärlden ett par dagar.

Utan Internet allatså.


Den här gången var det inte den Lokale Internetleverantören som dummar sig. Nu var det den Lokale Internetleverantörens leverantör som hade ett fel på den långa fiberoptikkabeln som går från Världens Ände till resten av Världen.


Tur att jag kunde ringa Clas, teknikern alltså.

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards