Alla inlägg den 24 februari 2008

Av Tant Tagg - 24 februari 2008 18:15


Nu är jag på väg från Estland.

Ovanför mitt huvud dånar en TV.

Idag är det Frihetsdagen och en nationell helgdag i Estland.


Det visas ett slags nationaldagsprogram med alla ministrarna i regeringen,

tal hålls och med underhållning i form av något slag musikaliskt epos.

Musiken är en konstig blandning av estnisk folklig körmusik, världsmusik, rock och nationalromantik typ Sibelius.


Tallink bjuder sina passagerare på Vana Tallin.

Men det har ju inte jag någon glädje av, precis.

Magen skriker efter mat.

Trots att hela båten är full av mat, finns inte mycket som är lämpligt att äta för en nyligen kräksjuk människa.


Vad är det för frihet de firar, esterna?

Jo, deras första självständighet efter revolutionen i Ryssland 1918.

Inte frihet från Sovjetstaten som man kanske skulle kunna tro.


Av Tant Tagg - 24 februari 2008 12:59


Det är lustigt hur saker och ting upprepas.

Detta är en flash-back från 70-talet.


I februari 1976 satt jag på hamnterminalen i Swinocje i Polen

Nu sitter jag på terminalen i Tallin.

Kräk- och diarrésjuk precis som nu.

Jag måste medge att det var ett större helvete, för att då hade jag hög feber och ett elakt djur i magen precis som det jag fick i Egypten.

Nu har jag fått stoppande piller av sköterskan på kurorten,

Så jag klarar mig.

Men bra mår jag inte.

För bra blev jag inte igår.

Jag har genomlidit ytterligare en helvetesnatt.


SOS International säger att jag antingen får skaffa medicin så jag klarar resan hem eller också få sjukvård i Estland och stanna här tills jag är frisk. Åker jag hem, och inte tillfrisknat i morgon, får jag gå till en vårdcentral i Stockholm, så jag klarar 11 timmars väntan innan båten till Världens Ände avgår.


Det är rätt irriterande, när jag vet att jag faktiskt bor bara ett 15-tal mil fågelvägen från Haapsalu. 


Då 1976 var det också den långa resan hem som var problemet.

Två båtresor och transportsträcka däremellan.

Likadant nu.


Men jag kan glädjas åt att här sitter jag bekvämt i en ljus och trevlig cafetieria och dricker te och surfar på Internet. Då 1976 satt jag på en bänk i den smutsiga och kolstinkande terminalen, som också luktade starkt av kackerlacksmedel.

Tiderna förändras kan man säga.

Dessutom är jag luttrad vid det här laget. 


Men vad i hela fridens namn ska jag äta idag?

De serverar nog inte dietmat på en Estlandsbåt.

De fina, frasig pirogerna i cafeterian såg mycket lockande ut. 

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards