Alla inlägg den 22 februari 2008

Av Tant Tagg - 22 februari 2008 18:19


Vem åker till Estland på spa?

Avgjort är Den Finska Tanten i majoritet.
Det är rätt gott om Finska Farbröder också.
En del riktigt gamla.

Den Klassiska Finska Tanten, den sorten som ser ut att mjölkat korna hela sitt liv, och den Moderna Finska Tanten, som klär sig betydligt smakfullare än den svenska.
Det är medel-spagästen.

De är rätt stillsamma och lugna av sig.
Går i bastun och lägger sig tidigt om kvällarna.

I eftermiddags såg jag att hotellets kiosk hade laddat med hur mycket sprit som helst.
Nu förstår jag.
Ikväll har Helg-spagästerna anlänt.
De kommer också från Finland.
Spritdoftande ensamma herrar med grova röster.
Tjejgänget som firar en väninnas födelsedag
De yrkesarbetande paren
Alla vill de ha en avkopplande och rolig helg.

Nu har kurorten förvandlats till ett nöjescentrum
Med estnisk varité och dans.

Av Tant Tagg - 22 februari 2008 15:55


Jag undrar hur det är att slita häcken av sig genom att massera, bada och paraffinera tanter och farbröder dagarna i ända, sex dagar i veckan? 

Alla dessa unga och medelålders kvinnor som utför detta arbete dag ut och dag in, måste bli trötta. 


Min massagedam, som förresten inte är rysk, utan från Lettland, sa att hon bara har en dag ledig i veckan. Jag frågade hur det känns att arbeta så mycket. Hon gjorde ett tecken vid halsen, som visade att hon var filled up.

- Att massera är ett hårt arbete och tar hårt på kroppen. Vem tar hand om dig? Får du aldrig massage? frågade jag.

Hon skrattade lite tyst och generat och skakade på huvudet. 


Visst är det egendomligt?

Det som är självklart för oss är inte självklart överallt.


Villkoren är inte desamma. 



Av Tant Tagg - 22 februari 2008 11:18


Vilken tur att vädret är dåligt.

Idag kommer jag inte att kunna gå ut på prommenad.

Jag kommer att behålla spa-badrocken på hela dagen.


Idag har jag hela dagen fullbokad med behandlingar.

Först de vanliga.

Massage

Ört- och virvelbad

Fysioterpi


Efter lunchen blir det extrabehandling.

Paraffinbehandling av fötter och ben

Ansiktsbehandling.


Skönhetsbehandlingen är en sådan där sak som ska göra att det känns lite extra lyxigt.

Inte bara att få magneter på knäna. 

Av Tant Tagg - 22 februari 2008 11:11


Blåst över Estland.


Det ska inte bli värre än kuling nu på förmiddagen.

Det har visst redan mojnat av lite.

Precis som vädret i Världens Ände.


Värre är det med västkusten, södra Sverige och i Småland.


Gänget med svenska gamlingar är lite ängsliga för båtresan på söndag.

Men de är å andra sidan ängsliga för att hygienen på kurorten.

De är rädda för maten och vattnet.

 

Av Tant Tagg - 22 februari 2008 11:06


Igår kväll var jag på kurortsvistelsens lyxbehandling.
Den som ska sätta guldkant på spavistelsen.
Jag har blivit inpackad med alger.
Skulpterande inpackning,
modelling
kallar dom det.

Det låter det.
Det ska visst vara bra för celluiterna också.

Själva algerna var det andra momentet i behandlingen.
Först blev jag skrubbad med peeling och inpackad i plast, filtar och täcken.
I detta paket vilade jag till lite valsång i dämpad belysning med en väldoftande handduk över pannan.
Det luktade citron.

Sedan kom algerna.
Det luktade skaldjur och sjögräs.
Den rara lilla ryska baderskan Natalja smorde noggrant och vant in mig med den olivgröna sörjan.
Sedan fick jag ligga inpackad som en kåldolme och lukta som en Cornwellsk fiskehamn och lyssna till valarna.

Till sist blev jag insmord i något citrondoftande serum.
Det är väl det som ska strama åt och skulptera mig.

Den rara lilla ryska baderskan kramade om mig, skrattade och klappade mig på rumpan, när jag sa
Kiitos paljon
Vielen dank
Tack så mycket.



Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5
6
7 8 9
10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27
28
29
<<< Februari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards