Alla inlägg under januari 2008

Av Tant Tagg - 16 januari 2008 20:09


Nu när alla kalas satt sig kring midjan är det dags att träffa badgympatanterna igen.

Några har tillkommit.

Andra har försvunnit, sedan sist.

Trycket är hårt på en plats på vattengympa.

Av Tant Tagg - 16 januari 2008 19:50


Idag har jag blivit varse om att min blogg har blivit utsedd till favoritblogg hos Gilla och Fru Fundersam.

Det är verkligen en oerhörd ära att bli speciellt uppmärksammad!

Otroligt kul att vara uppskattad!

Fantastiskt roligt att det finns människor som har glädje av att läsa det jag skriver!


Jag läser själv många bloggar.

Både som jag länkat till här och andra.

En del roar,

andra oroar

medan många ger intressanta vinklingar på livet.


Nu borde det vara på sin plats att jag i min tur utser mina favoritbloggar.

Men istället vill jag rikta uppmärksamheten på mina läsare och

ge dem en eloge, för troget läsande.

En del ger mig även mitt eget nöje med dagliga, roliga och speciella kommentarer. Ibland kan en kommentar till och med  vara ett ämne för själva innehållet i dagens blogg.


Så därför vill jag som en gest tacka alla mina läsare och jag utser dem till mina favoriter!


Make your day, darlings x x x x x x




Av Tant Tagg - 16 januari 2008 12:31


Jag undrar om det är något fel på Sören Katt?

Han har legat och sovit i dotterns rum hela förmiddagen.

Av Tant Tagg - 15 januari 2008 11:55


Jag är en trött människa.

Det har jag varit länge.

Så länge jag kan minnas.

Värre blev det när jag fick fel på sköldkörteln för tjugo år sedan.

Jag behöver nio timmars sömn för att vara utvilad, men trött.

Faktum är att det är mycket svårt att hinna med att sova så mycket som jag egentligen vill.

När jag arbetar sover jag alldeles för lite för mina behov.

Det är faktiskt en omöjlighet att sova tillräckligt.

Jag lyckas för det mesta sova sju timmar.

Då går jag på minus med två.

Ibland är jag så trött att jag kan sova sittande.

Det är inte så att jag sover för lite, för att jag är slarvig och går och lägger mig för sent och får skylla mig själv.

Nej, dygnet har bara tjugofyra timmar.

Åtta timmars arbete, tre timmars resa ger då sex timmars vaken tid till att ägna sig åt det alla andra gör på sin fritid som

ät frukost

laga mat

ha fritidsintressen 

diska

se på tv

handla

äta middag

umgås med Maken

läsa böcker

ägna mig åt föreningsliv

skriva brev

äta lunch

betala räkningar

duscha

hålla igång sina sociala kontakter

mata katten

motionera

om jag sover sju timmar på det där tjugofyratimmarsdygnen.

Slår jag mig lös och sover åtta timmar, blir det bara fem kvar till allt det andra.

Då har jag ändå en ansvarstagande Make. 


Jag har funderat mycket över det där med att sova och att vara trött.

Nätupplagan av DN har en intressant artikelserie om sömn och trötthet.

Häromdagen skrev jag om det där med trötthet och sova, att det har att göra med tid.


Ja, det är en aspekt.


Men nu läser jag om att det där med att vara trött också är fråga om annat. I en av artiklarna är tröttheten något som alla kan värja sig emot, genom att byta inriktning i livet. Lyssna inåt och följa sin egen röst om vad som är bra för en när man är trött. En startade ett retreat och är lycklig och pigg nu. En annan slutade vara chef och blev handläggare istället. Han är mycket mindre trött och mycket lyckligare nu. 

Det låter lätt som en plätt.

Själv sover jag när jag är trött.


Är det så enkelt?

Det kan man reflektera över och faktiskt reagera över.


Trötthet är granne med depression

Trötthet är status i vår skruvade tillvaro.

För en del.


Trötthet är en kvinnofråga.

Men då är statusen som bortblåst.

Säger jag fortfarande, precis som häromdagen.



Av Tant Tagg - 14 januari 2008 18:21


Nu är det dags att beställa frön till årets tomater.

Igår skickade jag en beställning till fröfirman.


Jag har en deal med Förskolläraren.

Jag köper frö.

Han drar upp plantorna.

Jag slipper jobbet.

Han slipper betala.


Han ska få dra upp plantor av olivträd till mig i år.

I fjol fick jag en fröodlad fikonplanta.

Trädodling från frö är ett mycket långsamt, men spännande, företag.

Jag har själv lyckats dra upp en sibirisk rönn från frö.

Den växer i min trädgård nu.


Av Tant Tagg - 14 januari 2008 17:49


Nyss hörde jag på Ekot i radion om att EU efterfrågar en certifiering av etanol. Inte nog med det. De vill också införa riktlinjer för importen av biobränslen.


Etanol blir nu ifrågasatt som miljövänligt och klimatnyttigt.

Så här står det:

Idag publicerar också den brittiska vetenskapsakademin, Royal Society, en kritisk rapport om biobränsle. I EU:s biobränsledirektiv har man bara bestämt en viss inblandning av biobränsle i bensinen, men inte bestämt något mål för minskade utsläpp av växthusgaser.

Bränslenas effekt på växthusgaserna beror helt på hur grödorna har odlats, hur mycket energi, som går åt för att framställa bränslet. Det är inte alls givet att den ökade användningen av biobränslen minskar växthuseffekten. Därför är det nödvändigt att utvärdera bränslenas påverkan på klimatet och på naturmiljön, liksom eventuella sociala följder av en storskalig användning, anser den brittiska Vetenskapsakademin i sin nya rapport.


Nyköp av miljöbilar sponsras av staten för miljöns skull.

Ett drivmedel av förnyelsebara energikällor.

Hur smart som helst.

Eller?

Sverige har gått på etanolsagan.


Vår hejige miljöminister Andreas Carlgren är optimistisk och säger:

– Av vad jag känner till i dag finns det inget behov av att ändra själva målet för det förutsätter redan både hållbarhet och nästa generations teknik.


Han tänker inte ändra Sveriges färdriktning, inte.


Hur det nu än är, så varken producerar vi eller odlar vi tillräckligt, för att kunna bli självförsörjande med etanol.

Import är nödvändigt.

Från andra länder och förflyttar miljöproblemen dit istället.

Växthuseffekten ökar i allfall.


Problemen är inte lösta för att vi kör etanoldrivna bilar.

Den som trodde det har missat något.

Dragen vid näsan av Andreas, skulle jag vilja säga.




Av Tant Tagg - 14 januari 2008 16:59


Jag vaknade med tänder runt min fot.

Det var Sören Katts tänder.

Under täcket.

Vid frukosten försökte han slicka på smörgåspåläggen och när han kom till skinkan fick det vara nog.

Han blev utvisad.

Av Tant Tagg - 14 januari 2008 12:33


Glöm för allt i världen inte bort att jag har kompenserat den här ordrika bloggen med bilder på min bilddagbok.

Besök den också, kommentera om du har lust eller skriv i gästboken.

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7
8 9 10 11
12
13
14 15 16
17
18 19 20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2008 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards