Alla inlägg under november 2007

Av Tant Tagg - 20 november 2007 16:03


Tvätt-snusket idag leder ju förståss till att man kan fråga sig om det bara är medborgarna i Världens Ände som smiter från tvagningen innan de badar i en simhall?


Jag såg faktiskt en hel skolklass som inte tvättade sig tidigare idag på badhuset. Fröken, som svischade igenom damernas omklädningrum, på väg ut till basängen sa till de små flickorna som stod i sina små bikinis och såg vilsna ut:

-Det räcker om ni duschar av er bara.


Hur utbrett  är tvätt-fusket?

Delta i min enkät

Svara nu alldeles ärligt.

Ingen kommer att avslöja om du är en lortgris.


Av Tant Tagg - 20 november 2007 15:34


Det var bättre förr.


Efter dagens simtur i simhall, förundras jag över att så många inte tvättar sig innan de går i bassängen.


Det var annat på badtanternas tid. De såg till att folk tvagade sig ordentligt innan de begav sig i den klorerade poolen. Det var inte bara för att folk skulle sköta hygienen i allmänhet, utan för att kvalitén på bassängvattnet skulle hålla. På en smutsig kropp anfaller klorjonerna, eller vad det kan kallas, och vattnet i bassängen bli fortare lortigt och behöver kloreras mer.


Numera är badtanterna bortrationaliserade. De är ersatta av små uppmanade anslag här och där. Det står till exempel


Vi tvaga oss från topp till tå

innan vi i badet gå


i mitt retrobadhus.


De som däremot inte står i baddräkten och blöter ner den under duschen i några minuter, är oftast tanter i varierande ålder. De yngre däremot, kan till och med ha trosor på sig under bikinibyxorna.


Tanterna tvättar sig från topp till tå.

Är snusket en generationsfråga?


De lite äldre badgästerna har ju blivit uppfostrade av de rejäla badtanterna när de var små. De yngre har ju fått gå på badhus utan mänsklig vägledning i konsten att tvaga sig.

Eller, o hemska tanke, vet inte alla vad ordet tvaga betyder?


Men det finns ändå undantag.

Idag såg jag en tant i min egen ålder blöta baddräkten max 20 sekunder innan hon gick vidare upp till bassängen.


Hur det står till inne hos herrarna vet jag av förklarliga skäl inte.

Men det hade varit intressant att veta.





Av Tant Tagg - 19 november 2007 16:48


Sticka har blivit tidens trend.

Inte bara nationellt utan även internationellt.

Stickning har fått en ny era, där den fått en plats i konsten.

Inte bara hantverk alltså, utan även som installationer med instickade skulpturer.


Svenska museer har i höst utställningar med stickat.

Kvinnor och män i alla åldrar träffas på stickcafeér.

Det bloggas om stickning.


Själv lärde jag mig aldrig att sticka i skolan.

Den lovikkavanten jag blev tvungen att sticka för att jag avslöjade min okunnighet för syfröken i realskolan, blev aldrig färdig.

Jag tog hem den till mamma som stickade klart både den en och den andra vanten som jag inte hade ens börjat på.


Avundsjukt har jag sneglat på allt fint stickat som skapats och blivit trend varje gång en ny stickvåg har dragit fram. Vid den sista, lärde jag mig faktiskt att sticka litegrann. Det blev några sockor och enkla mössor till Dottern, som då var liten. Men mer blev det inte.

Nu sneglar jag igen

Av Tant Tagg - 18 november 2007 18:39


Grått

var ordet för dagen.

Av Tant Tagg - 17 november 2007 19:27


Jag läser i dagens nätupplaga av DN om en del av en offentlig skulptur har blivit stulen. Det är skulpturen Familjen som står på Mälartorget i Gamla Stan som blivit bestulen på sitt barn. Om jag inte minns fel är Mälartorget, det torg som ligger precis vid uppgången till tunnelbanestationen i Gamla Stan.  


Nu får Tanten med tryckluftsborren, som bor härintill, arbete igen med att göra ett nytt barn. Hon som nyss har avslutat lagningen av Fåglarna i handen som står i Eskilsparken i Haninge. Den hade fått utskjutande delar bortsparkade. De små fåglarna var borta och de små rävarnas nosar var avhuggna. Men efter restaureringen blev rävarna sötare, ansåg Tanten.

 

-Det var sorgligt, säger Tanten med tryckluftsborren, om att barnet är förvunnet.

 

Av Tant Tagg - 16 november 2007 20:15


Stormen Gudrun ställde till mycket elände för människorna i mellersta Sverige.

Många fick stora ekonomiska avbräck när skogen låg som plockepinn.

Personliga tragedier utspelades.

I januari drog sedan stormen Per över ungefär samma områden.

Själv befann jag mig i Egypten då och det enda som jag märkte av detta, var att ett fönster i växthuset hade blåst ut och att det blev återbetalning av nätleverantören för elavbrotten.

I Bangladesh har 1100 människor dött och 1 miljon människor drabbats av en väldig flodvåg som vällt in från Bengaliska Viken mot det låglänta deltat vid Bangladesh kust i ett väldigt oväder det sista dygnet. Tre städer har satts under vatten. Det är monsuntider där borta nu.

I Bangladesh har många människor mist allt de äger och har. Hus och hem. Föräldrar. Barn. Familjer.

Människors lidande och nöd går inte att mäta.

Eller jämföras med varandra.

Men skulle vi drabbas av något liknande, är väl frågan om vi skulle klara oss överhuvudtaget.

Troligen är människorna i Bangladesh bättre rustade än vi på att överleva.

Av Tant Tagg - 16 november 2007 10:33


Kvar på träden sitter mängder av mörkröda äpplen

inte ett löv är kvar

Jag såg några svartmesar kalasa


Sören Fryskatt glömde bort att det är kallt när han såg

Herr Fasan med alla sina fruar i syrenhäcken


Nu är naturen i gränsland mellan höst och vinter.

Så ska det stå och väga länge än.

Av Tant Tagg - 14 november 2007 11:22


Snö var ordet för dagen.


Redan i går snöade det i söder.

Här i norr var det mest lite fjutt.

I söder kom det nästan två decimeter.

Tre decimeter säger en del.


Världens Ände är inte heltäckt av snö

även om det snöade lite här för en stund sedan.



Sören Fryskatt stirrade skräckslaget på snön när jag försökte släppa ut honom

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14
15
16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
<<< November 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards