Alla inlägg den 11 september 2007

Av Tant Tagg - 11 september 2007 20:34


Restaurang Brinken i Ankdammen är sig lik efter sommarens anstormning av turister. Nu har lugnet lägrat sig och stamgästerna är tillbaka.

Hantverkarna. Affärsidkarna runt hörnet. Tanten med gummistövlarna som alltid äter sin lunch där. Varje dag.


Idag har jag återigen ätit en utrotningshotad maträtt:

Skarpsås.


Hur många lunchrestauranger har serverat skarpsås idag?

Hur många lunchrestauranger har serverat något med soltorkad tomat i dag?

Gissningsvis inte särskilt många hade Stekt flundrafile´ med kokt potatis och skarpsås. Få, skulle jag till och med tro.


Jo, det var gott.

Jag satt till och med i soffan som är infälld i väggen, under det falska burspråket med det falska blyinfattade färgade fönsterglaset.

En bra lunch, helt enkelt.



Av Tant Tagg - 11 september 2007 20:13


Idag läste jag att skoltoaletterna på skolorna i Ankdammen har fått underkänt i en undersökning  som har gjorts om hur man trivs i sin skola.

- Det stinker, säger eleverna på en högstadieskola.

- Det här kände jag inte till, säger rektorn.

- Man försöker hålla sig så länge det går. Bäst är det att gå på toaletten host skolsyster, säger en annan elev på en annan skola.

- Det saknas alltid tvål på våra toaletter, säger andra.


- Varje gång det görs en enkät om hur eleverna upplever sin skolmiljö, dyker denna fråga upp, säger Maken, som rört sig i skolvärlden sedan 70-talet.


Ingenting har alltså hänt på närmare 50 år.

Jag minns raderna av toaletter i bås med fast sittring i trä, öppen fram med porslinet bart, i min mellanstadieskola. Sina behov gjorde man för öppen ridå, här fanns ingen dörr att låsa om sig. Och de stank urin, smuts och äckel. I de efterblivna dalslandsskogarna, dit jag sedan flyttade, var skolan minst lika gammal, men där fanns det i allafall en dörr att låsa och en sittring som var hel.


Inte var det någon som frivilligt gjorde sina behov på skoltoaletten, när jag gick i skolan heller, precis som nu. Standarden har höjts en hel del. Borta är båsen och sittringar i trä. Men det luktar fortfarande snusk på skoltoan.


Man hade ju hoppats på att tiderna hade förändrats.

Det är ändå fortfarande samma historia.


Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3 4 5 6 7 8
9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21
22
23
24 25
26
27
28 29 30
<<< September 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards