Alla inlägg under april 2007

Av Tant Tagg - 15 april 2007 20:27

Det är ombytligt att arbeta i trädgården.

Att plantera penseér i snöstorm ena söndagen mot att plantera penseér i +30 grader den andra söndagen.

Jag undrar om Gud skojar med oss.

Av Tant Tagg - 14 april 2007 19:00

I torsdags när jag var på väg hem från dagens utflykt hos tandläkaren, Hjälten som jag skrev om då, svängde jag förbi Bageriet i snålblåsten. Dagens bröd köptes. Jag tyckte att jag kunde unna mig en paus och en dubbel espresso, eftersom jag skulle cykla de där sex kilometrarna till bussen en gång till denna dag. Bagarens Konditor hade börjat baka skorpor till min stora förtjusning. Jag älskar skorpor. Jag bakar också skorpor. Handbakta skorpor är en ren delikatess. Till espresson blev det en skorpa. Givetvis.En skorpa och en dubbel espresso och invirad i en filt utomhus invid bageriväggen och lyssna till lärkan som står i luften och drillar är fint och gör att man orkar den sista biten hem. Efteråt var jag tvungen att gå in och berömma skorpan, så att Konditorn fortsätter att baka skorpor resten av säsongen. "Vet ni att jag är med i Föreningen Skopans vänner", sa jag. "Är du ordförande?", frågade Bagaren. "Ja", sa jag"Har ni några medlemmar", fortsatte Bagaren"Nä", sa jag, ”men jag bakar skorpor själv. Känner ni någon som bakar skorpor mer än Konditorn?””Faktiskt inte”, sa både Bagaren och Bagarfrun”Det kanske är en tant-grej”, sa jag, ”jag känner heller ingen som bakar skorpor mer än jag.”Så började Bagarfrun och jag samtala om begreppet tant. Bagarfrun är inte bara bagarfru, hon är bibliotekarie också. Hon uppskattar när andra kallar henne för biblioteks-tanten.”Men du är ju minst 10 år yngre än jag”, sa jag, ”tanter i min ålder brukar ju helst kalla sig för tjej. Jobbar du redan på tant-begreppet?””Jag vill gärna vara tant”, sa Bagarfrun, ”det är fint. Du förstår, när jag var 5 år och satt där hemma på lagårdströskeln i Småland och tänkte, så tänkte jag att jag faktiskt är en gammal människa. Du förstår jag är en gammal människa i en ung kropp. Det är väldigt fint, tycker jag”.Bagarfrun har fattat grejen, tror jag.

Av Tant Tagg - 13 april 2007 20:41

På grusvägen mot bussen ligger det en överkörd padda likt de risgrynsgrodor jag sydde åt småkusinerna på 60-talet. Tanten med tryckluftsborren är i full gång med hammare och stämjärn på en stor sten. Viola odorata bedövar mig med sin ljuvliga doft i klintkanten.Byn är ett mikrokosmos

Av Tant Tagg - 13 april 2007 20:38

Klas, katten alltså, har börjat vakna upp ur sin vintersömn. Nu har underhuggarna slutat att stinka testosteron, så nu vågar även en gamling utan ballar sig ut i vårluften.

Av Tant Tagg - 12 april 2007 09:33

Min tandläkare är byggdens hjälte. Här i de norra delarna av Världens Ände är det lite missmodigt. Jag skrev en gång att Världens Ände är i marginalen. Vi på norr är i marginalen i Världens Ände. Militärerna släppte på skyddsområdet och sedan stack dom sin väg för gott. I och med det stängdes vårdcentralen i Det Lite Större Samhället och så försvann Mödravården och Konsum. Den militära delen av marinvarvet försvann och snickeriet försvann. Nu ska även ha högstadiet läggas ner. I Det Närmsta Samhället la försäkringskassan ned för flera år sedan. Posten la ner, ålderdomshemmet la ner, fångvårdsanstalten la ner, barnavårdscentralen och distriktssköterskan la ner. Konstigt nog ska inte skolan lägga ner. Det senaste är att lantbrevbärningen nu ska lägga ner och flytta till Det Största Samhället. Allt ska flytta till Det Största Samhället här på de norra delarna av Världens Ände. Om det inte ska flyttas till Ankdammen förstås. Men det finns faktiskt exempel på motsatsen. Hela kommunens löneadministration ska utlokaliseras till Det Största Samhället. Det kommer att kosta 5 miljoner. Ingen av medborgarna i marginalen kommer att få något arbete där förrän om 10 år då den stora kullen 40-talister gått i pension. Löneadministratörerna i Ankdammen har ju redan sina arbeten som löneadministratörer och ingen av dem begriper varför de ska flytta. Jag vet bara en och hon bor i Byn och är den enda som får nära till jobbet. Allra minst varför man ska använda 5 miljoner kronor till allt detta, när det inte finns pengar att hålla sjukhuset öppet för mottagning fem dagar i veckan. Eller bygga fler gruppbostäder för personer med utvecklingsstörning. Det är det brist på.Åter till marginaliseringen och Hjälten. Tandläkaren är en ensamvarg. Han har arbetat på sin klinik i 10-15 år som ensam tandläkare. På senare tid har han även hållit i gång kliniken i Det Större Samhället. För en tid sedan blev det en vattenläcka i folktandvården i Det Närmsta Samhället. Det gick inte att arbeta på den kliniken. Skadan var för svår. Kliniken är för gammal. Lokalerna borde K-märkas. Det är nästan som att gå till tandläkaren när man var liten, även om utrustningen är modern. Nu såg verksamhetschefen sin chans att få spara och få en guldstjärna. Chefen ville stänga kliniken i Det Närmsta Samhället och Det Lite Större Samhället. Tandläkaren skulle i stället arbete med de andra tandläkarna på den större kliniken i Det Största Samhället. Självklart sparade chefen pengar på detta. Fastighetskontoret har Världens Ändes dyraste lokalhyror. Men argumentet var istället att tandläkarens arbetsmiljö inte var bra. Han arbetade ensam. Han fick inget kompetensutbyte. Hjälten tyckte inte det var något bra argument och uppvaktade själv politikerna och sa vad han tyckte om det. Själv trivdes han alldeles utmärkt med att arbeta som ensam tandläkare. Han trivdes alldeles utmärkt med sina arbetskamrater tandsköterskorna. Han kände sig inte det minsta ensam på något vis. Kompetensutbyte skaffade han sig. Det behövde han inte en större klinik för. Dessutom presenterade han en ekonomisk kalkyl för ny utrustning och ombyggnad av de gamla distriktssköterskelokalerna i Det Närmsta Samhället. Utrustningen skulle vara avskrivna när han gick i pension. Han gillar sitt jobb här ute i marginalen och har inga planer på att sluta. Politikerna köpte detta. Han chef sa i radion - Det var ett olyckligt beslut.Han är en hjälte på norr. Det är klart att alla är glada när det är något som inte lägger ner. Tacka fan för det!

Av Tant Tagg - 11 april 2007 20:25

Det spelar ingen roll om det blåser sydväst eller nordväst. Det går ändå inte att rulla på cykeln nerför backen på väg till bussen. Idag stod cykeln still.Vem behöver spinning? Åk till Världens Ände.

Av Tant Tagg - 11 april 2007 09:28

En av badtanternas katt, Rosa 13 år nedkom idag med en liten sammetslen skär son. Ja, han är sandfärgad och randig, men mer rosa än sandfärgad. Badtanten i gympan trodde att Rosa blivit för gammal för att få barn, så Rosa behvöde inte skydda sig längre. Så sonen blev en överraskning. 13 år är en hög ålder för att bli mor. Det är ungefär som om jag skulle bli mamma på nytt. Tanter kan. Åtmisntone katt-tanter.

Av Tant Tagg - 10 april 2007 16:06

Det är svårt att lämna tanken på att hemlösa kvinnor har 0 status. Även om ingen vill ta orden i sin mun visar det ju sig på olika sätt. Det hette väl Alla Kvinnors hus t.ex Vilka är inkluderade i ordet alla?Jag kan inte lämna tanken på att det inte handlar om resursbrist, i form av kunniga människor, som kan ta hand om hotade kvinnor med missbruk och/eller psykisk sjukdom på Alla Kvinnors hus. För isåfall är det ju bara att se till att dessa finns. Kan man handikappanpassa, så kan man skaffa beredskap och kunskap för verkligt alla kvinnors behov av skydd.

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards