Alla inlägg under april 2007

Av Tant Tagg - 22 april 2007 10:36

Det är dålig fart på min omröstning/undersökning. Kan det bero på att de som läser min blogg är för unga för att ha upplevt före och efter spagetti och köttfärssås? Fyra har röstat. En åt spagetti och köttfärssås första gången 1958, tre åt det första gången 1966. Magert resultat alltså.

Nu avslutar jag detta projekt.

Av Tant Tagg - 22 april 2007 10:35

Jag vågar mig nog ut. Det har slutat blåsa.

Av Tant Tagg - 21 april 2007 11:29

Vilken fest!

Igår kväll tittade maken och jag på Emir Kusturicas film Svart Katt Vit Katt. Det är obönhörligen en av familjens favoritfilmer. Lika bra varje gång; Musiken. Storyn. Gubbarna. Detaljerna. Galenskapen. Miljöerna. Humorn. Kärleken.

Av Tant Tagg - 20 april 2007 23:16

Idag har det blåst uppåt 16 m/sek nordvästlig vind i Världens Ände. I Det Lite Större Samhället blåste det 28 m/sek inatt. Våghöjden idag var omkring 3,5 meter. Jag valde att gå till bussen idag. Det var fullständigt tillräckligt med motvind för en ansträngande promenad utan cykel.

Av Tant Tagg - 19 april 2007 23:08

Årets comeback  är Top Hat.

Glassen som var den största struten när jag var liten. Nu är det den minsta struten. Världen lider av elefantsjuka. Inte bara småkakorna är för stora, även glassarna. Top Hat är verkligen en miniglass idag. Vi har fått vårt sinne för proportioner förstörda. Det beror inte bara på att allt som var stort när vi var små har krympt nu när vi är vuxna.

Att Top Hat har dykt upp igen är annars ganska befriande. En vanlig glass som bara är vanilj i en strut med lite choklad och en stäng hallonsylt. Tänk så simpelt. En klassiker som saknats länge. En äkta retroglass, där inte ens omslaget är nydesignat.

Av Tant Tagg - 19 april 2007 10:34

Jag blev utmanad av Fru Fundersam i en ny utmaning.Det här är nästan som att skriva i de där böckerna som hette ”Mina vänner” eller något i den stilen.


Tio första

Första bästa kompis: Bebbe. Betydligt äldre än jag, men det fanns bara vi två som var barn i jämtlandsbyn där jag bodde när jag var liten.

Första bil: Mamma och pappas första bil var en svart folkvagn. Makens och mitts gemensamma hushålls första bil var en svart Mercedes 190 årsmodell-56. Själv har jag inget körkort.

Första kärlek: Arne i lekskolan

Första husdjur: Marsvinet Tusse

Första semester: Piteå Havsbad 1954 med mamma och pappa. Kalvhagens camping i Mörbylånga med maken 1977

Första jobb: Konsum i Bengtsfors

Första köpta skiva: LP med originalmusiken till musicalen West Side Story för egna sparade pengar

Första riktiga kärlek: Maken

Första piercing: Håltagning i öronen på Grenströms Ur i Bengtsfors vid 12 års ålder

Första konsert: Mike Landon från Bröderna Cartwright i Köpings Folkets Park 


Nio senaste


Senaste alkoholdrycken: rött vin

Senaste bilfärd: igår till Det Lite Större Samhället för att köpa glass

Senaste filmen du såg: Barbro berättar, videoinspelning av barn-tv-serie från -75 som utspelar sig i Byn

Senaste ringda telefonsamtal: till väninnan A

Senaste bubbelbadet: ett Kniepp-bad med citronmelliss, inte så mycket bubblor precis, men bubblor, förra veckan

Senaste spelade cd: ” Underground vol. 1” Anders F Rönnlund. ( den senaste cd:n, numrerad och begränsad upplaga, man är väl inte f-head för inte…)

Senaste kyss: godnattkyss av Maken i gårkväll

Senaste gången du grät: Igår

Senaste måltiden: 3 fikon (om det nu räknas som måltid, men det var det sista jag åt, annars frukost med dinkelgröt och smörgås) 


Åtta har du nånsin


Dejtat en av dina bästa kompisar: Nej (ordet fanns inte under den tid jag eventuellt kunde tänkas dejta)

Blivit arresterad: Nej

Blivit kär vid första ögonkastet: Nej

Fastnat med blicken i någons urringning: Ja

Fått ditt hjärta krossat: Ja, av Arne (se ovan)

Sagt att du älskar någon utan att mena det: Nej

Haft ett one night stand: Ja ( jag var ju ung på 70-talet, numera blir det inte så ofta :-) )

Busringt till någon: Nej  


Sex saker du gjort idag


1. pratat mer i telefon än vad jag gjort de sista  6 månaderna sammanlagt

2. pratat med Klas, katten alltså

3. läst bloggar

4. kollat in Värdens Ändes nya sophämtningssystem och -taxa och ställt frågor per telefon till Renhållningen

5. tänkt

6. skrivit inköpslista till helghandlingen 


Fem favoritsaker utan rangordning


1.mina kameror

2. en liten katt av trä som ser ut som Klas

3. sången

4. ett grafikblad av Reinhold Ljungren föreställande en man med spark på isen en vinterdag,  typ vinterfiske .

5. böckerna 


Fyra personer du kan berätta allt för


Ja, det har jag. I den bemärkelsen att jag kan känna mig fri och trygg att tala öppet med dem.


Tre val


Blått eller rött?  Vadå färg? Politisk färg? Känslomässig färg? Tja, helst är jag klädd i svart, men annars går det bra med rött på vintern och blått på sommaren.

Sommar eller vinter?  Sommaren. Avgjort!

Choklad eller chips? Mörk choklad. Avgjort! 

Två saker att göra innan du dör


1. Bo i ett varmare och ljusare land när det är mörkt på vintern här

2. Det var en sak jag tänkte på häromdagen, att jag så gärna skulle vilja göra , men det har jag redan glömt bort! Men ta sånglektioner vore kul. Eller göra om trädgården till en ”gravelgarden” så vi slipper vattna. Det finns många saker att välja på faktiskt. Sedan har jag lovat maken att åka med honom till norra Indien.


En sak du ångrar


Att jag har cyklat så mycket i uppförsbackar och motvind den sista tiden


 Jag skickar denna utmaning vidare till, elaina, Pytte, Lady black och LillaQ

Av Tant Tagg - 18 april 2007 11:28

Idag har jag blivit publicerad. Jag skrev en liten pamflett där jag skrivit om missbruket av ordet otroligt. Men rollinnehavarna på min fiktiva "teaterscen" började leva sitt eget liv, när jag skrev. Huvudrollinnehaverskan började häckla Göran Persson och Partiet i sin besvikelse över att socialdemokratin har tappat de ursprungliga idealen, samtidigt som otroligt-bregreppet vreds och vändes på. Den borgerliga blaskan nappade förstås. Jag fick det infört på debattsidan, inte på insändarsidan, precis som jag önskade. Den socialdemokratiska/centerpartistiska tidningen reagerade inte ens med autosvar att de fått min historia som insändare. Än mindre är den publicerad. Jag undrar om det är censur av det fria ordet eller ett tekniskt missöde.


Av Tant Tagg - 18 april 2007 11:19

Ankdammen var ovanligt tom och öde idag. I Kongresshallen pågick en inspirationsdag för flera hundra personer anställda vid företag i Världens Ände. Mitt under inspirationen hördes en spökröst ur en högtalare att lokalerna skulle utrymmas för att det brann i huset. Var det en brandövning? Eller var det på riktigt? Flera hundra personer gick snällt ut ur kongressalen och ställde sig snällt utanför på trappan i de snåla vårvindarna. Ingen begrep någonting. I receptionen var det tomt. Personalen som skulle sitta där har inte fått några datorer än, så de var tvungna att sitta i ett annat rum. De visste inget heller. Nu var det ingen brandövning, utan en ångade ugn som utlöst brandlarmet. Efter tio minuter kunde alla gå in igen och fortsätta bli inspirerade. Lite förvirrande om man säger så.


Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards