Alla inlägg den 15 mars 2007

Av Tant Tagg - 15 mars 2007 11:22

En händelserik dag. Först spillde jag Blåbärs-Proviva shot på min chockrosa och rödrandiga tröja, när klockan var 06.00, för att plasten satt ovanligt hårt fast på förpackningen, så innehållet skvimpade ut. Det har aldrig hänt förut. Jag dricker probiotika fortfarande på grund av sviterna av giardiainfektionen. Nu var det så att jag verkligen ville ha denna rosa tröja idag. Jag kände att jag behövde ha den färgen just denna dag. Någon försenade, eftersom jag var tvungen att känna efter vad jag skulle ha för tröja på mig, kom vi till sist i väg till båten. Efter drygt två mil stötte vi på en flock lamm (i Världens ände heter det lamm inte får) löst springaden på stora vägen. Maken svängde in på gården och väckte en bondfru och sa att deras lamm var lösa. När vi körde ut från gården kom flocken springade mot oss. De hade hört bondfruns trötta röst. Lammen var hungriga. Resan gick utan anmärkningar. Jag sov. När jag åt lunch i Stickhom upptäckte jag att jag tappat en plomb. Alltså helt oförmärkt. När jag tappat plomben vet jag inte. Vart den tagit vägen vet jag inte heller. Antagligen finns den i magen. Det var helt enkelt en överraskning att den var borta. Jag såg skorna jag skulle passa på att leta efter fara sin kos och bli till en tandläkarräkning i stället. Sedan köpte jag en skär schal istället för en tröjan med blåbär, som kompensation. Så satte jag mig så småningom på tåget till Oslo. I Katrineholm bytte jag till lokaltåg till Norrköping. Eftersom jag är tämligen lomhörd efter 27 år i vårdaryrket, hör jag aldrig vad de säger när det gäller information om spår och anknytiningar, som ropas upp i smaband med byten, så jag frågade konduktören ute på perongen. "Spår ett", sa hon. Nere i tunneln under så gick kroppen åt ett annat håll. Mot spår fem. Då insåg jag att jag gick åt fel håll och vände och gick till spår ett. Där kom ett X200 mot Stockholm och sedan blev det tomt på perongen. Det var två minuter kvar tills tåget mot Norrköping skulle gå. Så såg jag ett tåg som såg ut som ett lokalåg samt enågra typiska SJ-anställda och så skrek jag tvärs över alla spå "Är det där lokaltåget till Norrköping?". "Nej, men det kommer strax här på spår 5". Jag hann med en sekunds marginal. Under tiden tiden jag sprang i gången mot spår fem ringde dottern helt hysteriskt på mobiltelefonen. Kastade mig handlöst in på tåget och konduktören där sa att lokaltåget till Norrköping alltid går från spår 5.Men det slutade bra. Sushi med dottern på en riktigt bra sushibar, hos några japansla män som bara grymtade och inte röjde en min, när jag berömde deras god sushi. Sedan filmen "Den nya människan" på Filmstaden.

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards