Alla inlägg under februari 2007

Av Tant Tagg - 12 februari 2007 15:39

Vårda din inre ekorre, står det idag i lokaltidningen i Världens Ände. Det är tidningens måndagskolumnist författaren Anna Jansson, som inte tror på det där med att man ska ha kontakt med sitt inre barn. Hon tror inte att det finns något barn.Hon tror att det finns en ekorre.I den nordiska mytologin fanns det en ekorre som hette Ratatosk och bodde i Livsträdet Yggdrasil. I toppen på Yggdrasil bodde en örn som hade en falk mellan ögonen och längst ner i trädet bodde en drake. Örnen var den som hade stod för visionerna. Draken låg längst ner vid trädet och gnagde på rötterna. De här två talade inte med varandra. Så ekorrens uppgift var att sköta kommunikationen mellan draken och örnen. Ekorren sprang som en skottspole upp och ner i livsträdet. Om man nu liknar Ygdrasil vid en människa och örnen i toppen är tanken, överblicken och draken står för känslan, kontakten med verkligheten, det jordnära, så spelar ju ekorren en nyckelroll för kontakten mellan tanke och känsla. Ja, vad vill nu Anna Janson säga med detta då? Jominsann. Hon menar att istället för att lyfta fram det inre barnet inom oss ska vi ha koll på vår inre ekorre så den inte hamnar i ekorrhjulet: Ekorren behöver örnen som som ser perspektivet på tillvaron, men den behöver också ha kontakt med sina känslor och sitt jädrar anamma nere vid rötterna för att klara samla nötter till den kommande fimbulavintern.Så låt oss nu vårda våra ekorrar! Jag skulle tro att utan att ekorrarna kutar runt som skållade troll, skulle vi stå oss slätt!

El

Av Tant Tagg - 12 februari 2007 14:14

Jag har lyckats med det omöjliga, nämligen lurat hit en hantverkare. Närmare bestämt en elektriker. Ibland har jag undrat om alla hantverkare här i Världens Ändes utkanter, har något emot mig, men jag har förstått att jag inte är ensam. Att dom inte kommer när man ber dom, alltså. Släktingarna på bondgården är luttrade. De byggde om i ladugården för sex år sedan och elledningarna hänger fortfarande i balsnören. De har gett upp. Bonden själv funderar på att starta en förening för arga kunder till hantverkare som inte kommer. En påtryckarförening alltså. Men nu är jag glad och nöjd, efter några veckors ringande och frågande när elektikern kommer. Bl.a behöver nu inte belysningen hänga och slänga i lös sladd över diskbänken längre och Värmebaronen, som ska träda in vid -7 grader och ta vid efter värmepumpen, gå på halv effekt längre. Det är vi tacksamma för. Ända tills notan kommer.

Av Tant Tagg - 12 februari 2007 13:58

Det är väl ingen som har stödröstat på Mac?

Av Tant Tagg - 12 februari 2007 13:44

En tant har gått ur tiden. Författarinnan Marianne Fredriksson dog i sitt hem igår. Det är sorgligt. Många har läst och älskat alla hennes böcker. Hon började sin författarbana ganska sent i livet, efter att ha startat en hel hoper månadsmagasin, som Allt i Hemmet, Vi Föräldrar och Allt om Mat under ett helt liv som journalist. Själv kanske jag inte har haft Marianne Fredriksson som favoritförfattarinna, men jag uppskattade flera av hennes romaner. Speciellt Anna Hanna och Johanna som jag blev tvungen att sträckläsa. Tillsammans med sin dotter Ann skrev hon även en riktigt bra och begriplig bok om grupp relationsprocesser, De elva sammansvurnaNu får vi vara glada att Marianne har lämnat alla dessa böcker efter sig till oss att läsa

Av Tant Tagg - 11 februari 2007 16:23

Glöm inte min omröstning!De som läst min blogg sista tiden kanske har märkt att jag stått under påtryckning av vissa, som hyser stark kärlek till Mac-datorer. Själv är jag fast i pc-träsket, efter att ha bytt ut halva innehållet i min gamla pc. Nu återstår bara de viktigaste delarna, som har börjat vissna. Nu ska de också bytas ut, så småningom.Jag har faktiskt fått ärva en bärbar Mac, så att jag kan få uppleva den rätta känslan, men den finns på andra sidan Sveriges största innanhav.Men vilken dator föredras egentligen, Mac eller pc? Kör hårt, så jag får veta!

Av Tant Tagg - 11 februari 2007 11:44

Tant har ont i halsen.I Egypten var alla egyptier störtförkylda. Dessutom ville de ständigt hälsa genom ett riktigt rejält handslag. Maken och jag undrade om vi skulle komma hem med en egyptisk förkylning. Men istället blev det en egyptisk amöba. Åtminstone för min del.Nu har jag ett hederligt svenskt ont-i-halsen-virus. Det är inte så farligt, men jag föredrar att hålla mig inne. Samt umgås med poeterna på Asfalt.

Av Tant Tagg - 10 februari 2007 15:01

På Tants blogg finns nu två nya länkar.På rekomendation från LillaQ finns nu en länk till Tjuvlyssnat. Den kan få dig att le eller t.o.m skratta! Nästa länk är en underbar mötesplats för poeter och författare av alla slag, Asfalt. Läs, publicera dig, bli berörd, gråt lite eller få lite inspiration till eget skrivande.

Av Tant Tagg - 10 februari 2007 14:32

Maken vill gå på långprommenad.Själv känner jag mig för klen att gå på långprommenad och föredrar en kortprommenad. Som sällskap tog jag med mig en hund-tant i bekantskapskretsen istället för maken. Hon har blivit lite rund efter att ha ätit för mycket skinka i jul. Det passade ju bra då. Det var trevligt med hundsällskap som omväxling till make eller katt.Hund-bekanten fyllde dessutom 7 år idag. Grattis på dig Nelly!

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards