Alla inlägg under februari 2007

Av Tant Tagg - 16 februari 2007 10:49

Nu tar jag bort min omröstning om vilken dator som föredras. Eller vilken dator som är bäst, Mac eller pc.Det är 13 personer som har röstat under den dryga vecka som omröstningen varit framme och resultatet har fördelats sålunda:4 personer tycker pc är bäst7 personer tycker Mac är bäst2 personer föredrar gåspennaJa, vad kan man nu läsa ut av det här?Enkelt skulle ni säga, Mac är bäst!Men min omröstning, eller ska vi säga marknadsundersökning, kan ju knappast kallas vetenskaplig.Mina respondenter är ju helt anonyma och jag kan ju inte kontrollera eventuellt fusk eller äktheten i deras svar.Nu vill jag självklart inte anklaga någon för fusk. Absolut inte, men jag har varit under påtryckning. Jag bara säger det, sådär som hastigast.Men rent objektivt, så kan man då, om man snabbt tittar på min undersökning utifrån mitt något smala underlag av Mac-anhängare, se att Mac är avgjort bäst och vackrast.Det som däremot är väldigt intressant är att två personer har föredragit gåspenna. En till mig mycket närstående person, funderar starkt på att starta en förening som han vill kalla för Gåspennans Väl. Jag vet helt säkert att han inte varit inne på bloggen och röstat, för han hittar inte hit. Alltså har han några fränder därute i cyberrymden.Själv är jag understundom benägen att föredra gåspenna när jag jävlas med datorn, pc:n alltså. Annars är jag lycklig ägare till dels en trasig pc och dels en Mac som finns i Norrköping.

Av Tant Tagg - 15 februari 2007 11:37

En av tanterna på vattengympan berättade att hennes myskankor fått vårkänning. Det är inte bara grågässen som tror att våren var här i början av februari.Den äldsta ank-tanten körde ut de yngre ank-tanterna ur ank-gården. När det pågått ett slag upptäcktes det att hon lagt ett stort antal ägg därinne i ankhuset. Ja, den gamla ank-damen tyckte det var dags att sätta en kull ungar till världen och ville ruva ifred för de yngre förmågorna.När äggen togs bort och de andra ank-tanterna flyttade tillbaka till ank-gården, blev den gamla ank-tanten sur och flyttade in i värmen i hönshuset i stället.Tja, livet bland djuren är ju egentligen inte konstigare än vad den är bland oss människor. När vi längtar till varmare väder kan man ju exempelvis åka till Egypten.Ank-tanten tog hönshuset istället.

Av Tant Tagg - 14 februari 2007 19:07

Först har jag prommenerat 6 km till bussen. Sedan har jag varit på vattengympa med andra tanter. Själv är jag den yngsta tanten. En del av tanterna är nästan 75 år. De har vattengympat i samma grupp sedan de var en yngre tant i min ålder. Dessutom vinterbadar en del av de äldre tanterna. Stentuffa, alltså. Eller ska man säga härdade?

Av Tant Tagg - 14 februari 2007 12:28

Jag tycker det är kul att spåra i snön. Kattassar. Rävtassar. Fasantassar. Nåja, fasanfötter.Jag spårade upp Klas,katten alltså, storebror Svante, när han en gång i tiden blivit påkörd, genom att spåra i snön.Idag vet jag t.ex att en av Klas underhuggare har suttit vid fågelbordet och kollat fasaner och sedan suttit vid komposten och kollat koltrastar, innan han gick hem till sitt. Klas är oskyldig till spåren. Han låg i duntäcket.

Av Tant Tagg - 14 februari 2007 09:13

Idag firar vi ju Alla Hjärtans Dag i Sverige, eller Valentin´s Day i den anglosaxiska världen. Jag minns de otroliga Valentinkorten jag fick av min amerikanska tant, Mrs Wedney, när jag var liten. De hade små amoriner med pilbågar, hjärtan och rysch och pysch och var väldigt amerikanska. Sanslösa. Lokaltidningen i Världens Ände är i dag fylld med historier hur kärleken mellan par i olika åldrar har uppstått i Ankdammen och Världens Ände. Mittuppslaget ägnas helt åt kärleksbetygelser som folket har kunnat sända in till tidningen för publicering.Kanske är begreppet för Alla Hjärtans Dag elelr Valentindagen vidgad, så tillvida att man kan skicka kort med hjärtan till barn och barnbarn och föräldrar och så, men kärlek med amors förtecken är väl den egentliga tanken, tydligen.Om jag inte helt är ute och cyklar hade helgonet Valentin inget med parbildning att göra, utan han gick ståndaktigt i döden för kristendomen. Sedan blev det bestämt av den katolska kyrkan att det var den 14:e februari som han skulle firas för detta, eller något sådant.Så hur har det då blivit så att man firar Sankt Valentins Dag och Alla Hjärtans Dag den 14:e februari som en dag då vi ska tänka på kärleken till vår älskade?Jag säger som jag brukade säga:Man undrar?I Finland firar man inte Alla Hjärtans Dag eller Valentin. Man firar Vännernas Dag. Dom är förståndiga finnarna. Dels apar dom inte efter Amerika och dels tänker dom som så att alla har inte en käresta, men vänner kan man vara. Jag håller på Finland!Så därför alla mina kära vänner, som befinner sig här och lite överallt i världen:Idag tänker jag alldeles extra mycket på er. Jag uppskattar er för att ni är mina vänner. Jag är så glad att jag har er. Jag sänder er all min kärlek!

Av Tant Tagg - 13 februari 2007 18:23

Jag är nog ett f-head.Av någon konstig anledning har jag inte lyssnat på musik denna vinter. Bara sjungit själv. Och velat ha det tyst. Den enda cd jag nu längtar efter är Anders F Rönnblom Band Live från Den Mixade Zonen. Kanske var de för att jag var på Lokal i Norrköping och såg dem tillsammans med dottern i höstas. Så jag har nog blivit ett f-head.Anders F har en kul hemsida för f-headsen, och andra också förståss, www.andersf.com. Så nu ska jag diska och lyssna.

Av Tant Tagg - 13 februari 2007 15:18

Håhåjaja! Dagens allvar låter kanske väldigt allvarligt. men dagens allvar var att ta itu med att vara sakkunnig lektör och manusgranskare till makens c-uppsats. Värre än så var det inte! Den har legat på is ett tag och nu ska det ske. Att den ska bli klar, alltså. Det är löjligt lite kvar upptäckte jag. Finliret.Nu är man tillbaka i den akademiska formalians land igen!

Av Tant Tagg - 13 februari 2007 10:19

Snön smälter. Det är grått i Byn. Nu är det dags att ta itu med allvaret!

Presentation

Omröstning

Vad ska Tant Taggs blogg handla om i framtiden?
 Trädgårdsarbete
 Gnäll
 Kommunalpolitik
 Matlagning
 Sören Katt
 Orättvisor i världen
 Dagbok
 Feminism
 Litteratur
 Precis som förut
 Sjukdom och elände
 Kritisk granskning av den för tillfället sittande regeringen
 Fotografering
 Andlighet
 Ovärldsanalys
 Dikter och poesi

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19
20
21
22 23 24 25
26 27 28
<<< Februari 2007 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards